Hur du gör en contentstrategi som passar din E-handel
Ett av de problem många ehandlare brottas med, särskilt då man kommit i kontakt med sökmotoroptimering, är hur man ska hantera content på sajten. Framför annat handlar det kanske ofta om var man ska lägga energi och pengar, vilken text ska satsas på och vilken ska få mindre uppmärksamhet.
Vi bad Tore Friskopp, grundare och VD för Sidekick Content, en av de större nordiska innehållsleverantörerna att skriva ner sina tankar kring innehållsstrategier. Hur man gör en plan för sitt content:
Tore Friskopp om innehåll
Unikt och välskrivet content är en av grundstenarna i en internetbutik. Precis som hjälpsam och kunnig personal kan öka försäljningen i en vanlig fysisk butik kan välskriven och hjälpande text driva trafik och öka försäljningen i din e-butik.
Påståendet gäller dock även andra marknadsåtgärder. Annonsering, länkanskaffning, närvaro på sociala medier, nyhetsbrev, osv osv. Som e-handlare finns det massor du kan göra för att förbättra din försäljning. Det är inte svårt att skriva en lång lista på “bra saker att göra”. Det svåra ligger snarare i att prioritera listan i rätt ordning.
Nyckeln ligger i att satsa på åtgärder som ger mest nytta per krona (eller mest nytta per nedlagd arbetstimme om du utför jobbet själv). När du ska bedöma nyttan av olika typer av text är det främst tre variabler du ska titta på.
- 1. Textens livslängd. Hur länge du kommer ha nytta av texten på din hemsida.
- 2. Marginalen på produkterna i fråga. Högre marginal = Högre nytta.
- 3. Volym av intresserade kunder. Högre volym = Högre nytta.
Ju högre nytta desto mer pengar och energi ska du lägga på texterna.
Exempel på en text som har lång livslängd och högre volym är kategoritexter. Produkter i kategorier byts ut, får nya modellbeteckningar och tas bort ur sortimentet. Kategorierna ligger dock ofta kvar. Folk köper fortfarande “Mobiltelefoner” även om de olika modellerna har bytt namn. Volymen är också högre eftersom alla som är ute efter en “Samsung Galaxy” eller “Sony Xperia” är ute efter en “Android” eller ”Mobiltelefon”.
Ett exempel på motsatsen kan vara produkttext för produkten “Mobilskal till Androidmobilen X”. En billig produkt med låga marginaler, kort livslängd och låg volym. Kanske vet du även från början den exakta volymen. Om du köpt ett begränsat antal skal från Kina, t.ex. 50 stycken, vet du exakt hur mycket du potentiellt kan tjäna om du får alla sålda. Mängden pengar du lägger på content och adwordsannonsering, för de produkterna, ska givetvis inte överstiga den summan.
Ett bra förslag på contentstrategi är följande:
- 1. ”Om oss” och annan obligatorisk text
- 2. Kategoritexter
- 3. Produkter med hög marginal
- 4. Redaktionella texter eller produkter med lägre marginal och volym
Den första punkten har du säkert redan klarat av. ”Om oss”, ”Köpvillkor” etc är texter du måste ha för att kunderna ska ha tillräckligt förtroende för att köpa av dig. Punkt två och tre har vi tagit upp ovan. Där kan det vara bra att satsa på högre mängd text och lägga mer tid och pengar på att få dom texterna bra.
Den fjärde punkten är intressant. Om du har rätt typ av butik kan det vara en bra idé att satsa på redaktionella texter, t.ex. ”Så väljer du rätt robotgräsklippare”. Texterna kommer både att driva trafik till din sajt och utbilda kunderna. Utbildade kunder köper rätt produkter vilket minskar returer och missnöjdhet.
Texterna i din butik är en del av helheten. Mängden resurser du lägger på text ska balansera med andra marknadsåtgärder. Vi säljer väldigt mycket content till e-butiker i Skandinavien. Vi säljer på alla skandinaviska språken (utom isländska) och vi översätter också språken. Vi har olika prisklasser på texterna och vi rekommenderar olika till olika kunder. Vad du behöver beror på om marginalen på produkterna, volymen och hur länge du har dem i sortimentet. Om du vill ha hjälp att ta fram en strategi, eller lägga budget får ni gärna prata med oss. Hur du ska balansera det med andra åtgärder kan du diskutera med din SEO- och Adwords-byrå.