Grundarna Anton och Lars har under många år byggt den bästa tjänsten för flygbokning som går att tänka sig. Med helt ny struktur på informationen och sökmotorn kan man ge svar på helt andra frågor än övriga resebokningssajter. Men vad hjälper det om ingen känner till tjänsten? Så här ökade de besökarna på sajten med 30 gånger på ett år.
Avionero är en AI-flygsökmotor. Det innebär bland annat att den kan ge vettiga svar på sökningar som Stockholm till vart som helst som är varmt i november. Eller någonstans i Europa som är romantiskt i två eller tre dagar kring Alla Hjärtans Dag. Ingen annan sökmotor kan göra det med riktig data. Det är därför du ibland märker att flyget du såg när du sökte inte egentligen finns när du väl ska boka, eller att priset faktiskt inte stämmer.
– Jag var på ett annat onlinereseföretag, säger Lars Kristensson, grundare och VD på Avionero, och brottades med problemet att det inte gick att söka på ett sätt som stämmer med hur vi planerar resor. Det viktigaste kanske inte är om flyget går torsdag eller fredag utan att jag kan hitta bästa resan.
Lars och Anton som grundat Avionero visste att när besökarna hittar tjänsten så kommer den bita sig fast. Det finns idag ingen annan tjänst som är så anpassad till hur riktiga människor faktiskt planerar och söker efter resor. Problemet var att nå fram i en så konkurrensutsatt nisch som resor online. Svaret var SEO och partnern de valde var Brath.
– Vi har siktat in oss på början av reseplaneringen, säger Lars, så vi är långt upp i funneln när du börjar fundera på semestern. Här finns besökare som vi kan hjälpa på sätt som ingen annan kan.
Tillsammans med Magnus Bråth, VD på Brath, har Avionero gått från några hundra som använder tjänsten per månad till några tiotusental på bara ett år.
– Jag ser ingen övre begränsning på antalet besökare till sajten, säger Bråth, det vi ser här är bara en början. SEO är ett långsamt arbete och det här är första året. Det är kommande år som blir spännande.
Hur gick det till?
Det första steget för att få Avionero att lyfta som ett flygplan är att på allvar förstå vad personen som Googlar vill. Genom att gå in på djupet i sökordsanalys hittades ett antal öppningar där Avionero snabbt kunde hitta sin målgrupp.
– Varje sajt har sina egna egenskaper, säger Magnus, och Avionero hade en möjlighet som andra saknar högre upp i tratten. Eftersom man kan ge svar på sådant som andra flygsökmotorer inte kan så kunde vi plocka besökare som inte fungerar på andra tjänster.
Med det målet i ryggsäcken började jobbet med att få sajten att passa Google-sökarna. Landningssidor byggdes om, tekniken anpassades och snabbades upp och ett långsiktigt auktoritetsarbete påbörjades. För varje förändring gick det att se tydliga förbättringar i positioner på Google.
– Vi följer resultaten dagligen, säger Lars Kristensson, det är otroligt spännande att se utvecklingen. Vi började för flera år sedan att bygga den bäste flygsökmotorn vi kunde och nu får vi se den användas ordentligt.