Åkestam Holst har tillsammans med IKEA gjort en lustig liten satsning på SEO. Genom att ändra produktnamn på IKEAS produkter till sådant som “Min sambo snarkar” tänker man sig driva trafik från sökmotorer. Synd bara att det är så kasst genomfört.
Tilltaget är oerhört roligt men genomförandet har en del att önska. Åkestam Holst och IKEA var lite smarta när de döpte produkter till fraser med höga (enligt dem) sökvolymer. Några exempel:
- Min sambo snarkar
- Min man somnar i soffan
- Hon vill inte kramas
Jag tycker väldigt mycket om det lustiga i det här, visserligen kommer det vara riktigt dåligt konverterande trafik man driver men man har åtminstone skämtat lite med alla som söker. Eller man skulle kunna gjort det om de alls tagit några som helst positioner på dessa. På “Min syster tar mina saker” lyckas jag i skrivande stund hitta en niondeplats. På “Svårt väcka tonåring” finns de på en femteplacering. I övrigt, inga placeringar.
Detta trots att man sitter på vad som skulle kunna beskriva som en av världens starkaste sajter. Man skulle, om man gjorde bra SEO, totalt kunna dominera segmentet på samma sätt som man gör offline. Istället har man fattat en rad riktigt dumma beslut på vägen, till exempel har man lagt allt på en helt ny domän. Man har satt titlar i bara caps (oj, det såg ju inte det minsta spammigt ut) och man har texter som i många fall helt saknar sökorden.
Tänk om de tagit med någon som kunde Något om SEO
Tänk om de bara tagit med någon i projektet som hade lite koll på SEO. Jag menar inte att det tvunget behöver vara en skicklig specialist utan någon som har en grundläggande utbildning. Kanske hade de till och med kunnat ta en position på några av fraserna.
Magnus Bråth
IKEA har faktist nu någon månad senare tagit positioner på en del av sökorden. Nu kommer det nog trilla in lite trafik som kommer öka deras bounce rate ordentligt. Om de hade varit förberedda med sin SEO innan de lanserade hade de kunnat ha funnits på plats redan när kampanjen startade istället för som nu, långt senare.
Kul att de tog sig i kragen och fixade sökmotoroptimeringen, klumpigt att de gjorde det i efterhand.