Fortsätt till huvudinnehållet
Bounce

Användardata i sökresultaten

Magnus Bråth

Vi har sett indikationer på att Google stärkt sitt användande av användardata, eller data som liknar användardata i sökresultaten men vet inte hur man ska mäta det.

Google har tillgång till data från en lång rad sökresultat och ett antal andra typer av användardata. Vi tycker att det pekar mot att Google under senaste månaderna ökat betydelsen av användardata för att ranka webbsidor (i det svenska indexet) men kan inte idag styrka det.

Vad för typer av data använder Google?

Det här är en mycket bra fråga och anledningen är förmodligen Rank Brain, vad Google beskriver som deras AI för sök som snabbt seglat upp och blivit en av de viktigare rankingfaktorerna. Det är, om vi förstår rätt, helt enkelt ett system som tränas med just användardata. Det skulle i så fall betyda att det inte är data om hur dina användare faktiskt uppträder som skulle vara faktorn utan snarare hur andra användare reagerat på sajter som din.

Andra saker som diskuterats tidigare är till exempel Bounces och Pogo-sticking. Vi pratar här inte om en bounce så som den fungerar i Google Analytics utan att man går in på en sajt från ett sökresultat och sedan tillbaka till sökresultatet igen. Pogo-sticking är då nästa nivå på samma sak, man kommer tillbaka till sökresultatet från det första resultatet man valde för att hoppa vidare till en annan sajt i samma resultat. Det här har testats och man har kunnat visa förändringar i position, även om det är långt från vetenskapligt säkert. Dessutom är det rimligt att Google använder sig av någon form av säkerhetsåtgärd för att förhindra manipulation, det känns alldeles för enkelt att skriva en bot som löser det.

Vi är öppna för förslag

Vi på Brath är som vanligt starkt kritiska mot när det dyker upp något som är det senaste inom sökmotoroptimering. Saker är långt ifrån alltid vad de verkar vara och dessutom är det här lite svårtestat, åtminstone Rank Brain-teorin.

Om Google dessutom gjort ett bra jobb med sin algoritm här så behöver man som sökmotoroptimerare knappast göra något. Då är det bara, som alltid, att satsa på en bra användarupplevelse utöver de gamla vanliga rankingfaktorerna. Och en bra användarupplevelse har vi väl aldrig varit emot?

Magnus Bråth VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.


Nå toppen på Google och öka din webbplats trafik och försäljning

Berätta lite om dig själv

Kontakta oss
Kryssrutor