Blogg & Insikter

Användardata i sökresultaten

Vi har sett indikationer på att Google stärkt sitt användande av användardata, eller data som liknar användardata i sökresultaten men vet inte hur man ska mäta det.

Google har tillgång till data från en lång rad sökresultat och ett antal andra typer av användardata. Vi tycker att det pekar mot att Google under senaste månaderna ökat betydelsen av användardata för att ranka webbsidor (i det svenska indexet) men kan inte idag styrka det.

Vad för typer av data använder Google?

Det här är en mycket bra fråga och anledningen är förmodligen Rank Brain, vad Google beskriver som deras AI för sök som snabbt seglat upp och blivit en av de viktigare rankingfaktorerna. Det är, om vi förstår rätt, helt enkelt ett system som tränas med just användardata. Det skulle i så fall betyda att det inte är data om hur dina användare faktiskt uppträder som skulle vara faktorn utan snarare hur andra användare reagerat på sajter som din.

Andra saker som diskuterats tidigare är till exempel Bounces och Pogo-sticking. Vi pratar här inte om en bounce så som den fungerar i Google Analytics utan att man går in på en sajt från ett sökresultat och sedan tillbaka till sökresultatet igen. Pogo-sticking är då nästa nivå på samma sak, man kommer tillbaka till sökresultatet från det första resultatet man valde för att hoppa vidare till en annan sajt i samma resultat. Det här har testats och man har kunnat visa förändringar i position, även om det är långt från vetenskapligt säkert. Dessutom är det rimligt att Google använder sig av någon form av säkerhetsåtgärd för att förhindra manipulation, det känns alldeles för enkelt att skriva en bot som löser det.

Vi är öppna för förslag

Vi på Brath är som vanligt starkt kritiska mot när det dyker upp något som är det senaste inom sökmotoroptimering. Saker är långt ifrån alltid vad de verkar vara och dessutom är det här lite svårtestat, åtminstone Rank Brain-teorin.

Om Google dessutom gjort ett bra jobb med sin algoritm här så behöver man som sökmotoroptimerare knappast göra något. Då är det bara, som alltid, att satsa på en bra användarupplevelse utöver de gamla vanliga rankingfaktorerna. Och en bra användarupplevelse har vi väl aldrig varit emot?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

13 juni, 2017

3 kommentarer

    Jag skulle vilja svara Nja, på det. Jag tycker verkligen inte att Moz är en bra källa, det är inte konstigt att de alltid måste vara så defensiva när det gäller frågan om korrelation och kausalitet, deras studier är Alltid bara sådant som kan visa korrelation. Det är klart orimligt att tänka sig att det inte också i alla sådana här lägen gäller omvänd kausalitet. En sajt som syns tydligt, har hög varumärkeskännedom kommer också att få fler klick. Det är inte alls säkert att det går åt andra hållet däremot.

    Gällande Analytics och Chrome så är det långt från alla som använder dessa. Enligt Statcounter är det i dagsläget ungefär hälften som använder Chrome och då kan vi dessutom räkna med ett ganska stort bias när det handlar om vilka som väljer Chrome. Det är utan tvekan en annan grupp än säg de som väljer att behålla Internet Explorer. De kommer agera annorlunda online än den andra gruppen, vilket skulle ge en väldigt skev bild om man bara mätte Chrome-användarna.

    Svara

    Jag har länge sett och upplevt att strukturella ändringar i hur content visas (att göra det lättare att konsumera) har ökat rankingen i många fall.

    Ang Chrome bl.a:
    Det hade varit väldigt konstigt om Google inte använder användardata i någon utsträckning. Även om långt ifrån alla “användargrupper” använder Chrome så bör man ändå få ett bra hum om vad som är positivt & negativt inbakat med alla andra faktorer som avgör ranking.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *