Blogg & Insikter

Till Salu: Trädgårdsbutik online

Efter mycket funderande har vi nu till slut bestämt oss för att sälja vår trädgårdsbutik. Jag ska förklara hur butikens siffror ser ut idag och lite om varför vi till slut säljer.

När Brath Distanshandel köpte butiken av Kodmyran hade vi ett rasande tempo på investeringarna. Vi ville lära oss allt om E-handel för att bli riktigt bra leverantörer till de många av våra kunder som just driver webbshoppar. Butiken drivs idag i ett företag som heter E-handel i Norr AB, som till för ett tag sedan också hade en butik för doftljus.

Vi är i första hand en SEO- och SEM-byrå

Sökordsdata trädgård

Som du säkert förstår har vi lagt mycket tid och energi på marknadsföring i sökmotorer, både när det gäller SEO och på senare tid också SEM. Från dessa båda kommer huvudparten av försäljningen. Ovan ser du ett litet exempel på en del positioner vi håller i det organiska sökresultatet.

Försäljningen har stått och stampat

Trots detta har försäljningen stått och stampat, vi har ökat lönsamheten men inte kommit någon vidare vart med försäljningsökning och svaret är säkert uppenbart. Vi har inte lagt den tid och kärlek på produkter som butiken förtjänar. Det beror främst på två saker, vi har inte det genuina kunnandet när det gäller produkterna och vi har inte tiden att lägga på det.

När vi startade la moderbolaget en hel del i bidrag till butiken i form av två heltidsanställda, det är mer än butiken i dagsläget kan bära själv när vi nu snarare täcker en liten lön. När förra årets smäll kom var det här något som fick sättas stopp för. Helt plötsligt skulle butiken bära sin egen kostnad och då fanns det mycket mindre möjlighet att växa.

Ett kärlekslöst liv

Försäljning butiken

 

Butiken lever idag ett liv utan särskilt mycket kärlek. Vi har idag en person som på ungefär en halvtid sköter butiken och den kostnaden bär den själv. Inköp och liknande har sackat efter allt eftersom, inte på grund av att det saknas pengar till det utan för att ingen lagt den tid på det som behövs.

Som du kan se så har vi de senaste 12 månaderna omsatt ungefär en miljon kronor. Idag huserats lagret i Arnäsvall, i Örnsköldsvik, men har tidigare legat hos tredjepart och det har fungerat väl. Lagervärdet är i skrivande stund 350 919 kr.

Vi säljer inkråmet

Vi vill göra en så kallade inkråmsförsäljning där vi säljer allt utom själva företaget, här ingår bland annat: Lager, butiksplattform (kan övertas) , namn och domän, kundlistor, nyhetsbrevslista, facebookkonto o.s.v.

Sammanfattning

  • Omsättning ungefär en miljon på löpande tolv månader
  • Inkråmsaffär
  • Betalar en mindre lön
  • Lagervärde på ungefär 350.000 kronor
  • Lager finns men kan flyttas (avtal som löper ut)
  • God till mycket god sökmarknadsföring
  • Länk till butiken

Om du är intresserad eller har frågor, kontakta Magnus på magnus@brath.se

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *