Under första veckan i Augusti lanserade Google sin första stora algoritmuppdatering på ett längre tag, åtminstone den första som påverkat sökresultaten ordentligt för många. Efter några dagar fick den namnet Google Medic Update av SEO-samhället. Det verkade som att den slog hårt mot sajter om medicin och hälsa.
Under perioden första till femte Augusti rullades Google Medic Update ut globalt och vi kan på en rad sajter i Sverige se stora effekter. Många har tjänat positioner i sökresultaten men lika många har tappat. Sajter som framför allt påverkats är sajter inom Hälsa och Finans, med tonvikt på hälsa. Det är därför den kommit att kallas det den gör. Nedan ett diagram med data från Search Engine Roundtable som ger en bra bild av påverkan.
Google har länge pratat om sajter inom kategorin “Pengarna eller Livet” – Sajter som behöver hållas extra koll på, eftersom det påverkar oss som besökare så mycket om dessa inte har information från riktiga källor. Det är därför naturligt att man lanserar någon form av “trovärdighetsuppdatering” som i första hand slår mot segmenten Hälsa och Finans.
Hur hanterar man Medic Update?
Om din sajt påverkats negativt i större skala under den första veckan i Augusti kan det vara så att du råkat ut för uppdateringens negativa effekter. Det finns ett antal tolkningar av vad Google sagt men det finns idag ingen entydig lösning på problemet att få tillbaka sina positioner.
Google själva säger att det inte finns någon lösning, men detta har de uppenbarligen fel om. Om man förändrar sin sajt så den lever upp till algoritmens krav kommer man förstås tjäna positioner, även om det kan vara komplext. Lösningen ser tyvärr ut att vara relativt komplex också, från vad vi sett hittills.
Bli kändare
Det ser ut som att algoritmen premierar kända avsändare och starka varumärken. Om du har innehåll på sajten som handlar om ekonomi eller hälsa så är det idag ännu viktigare att du kan visa upp ett ansikte med förtroende. Om du inte har det behöver du skaffa det, antingen genom att bli citerad och omtalad eller genom att börja nå ut på det svenska internet. Om du anser att du redan har ett någorlunda välkänt varumärke men ändå drabbats finns det sätt att ta sig framåt.
Det kan vara så att sökmotorn inte klarar av att förstå att det faktiskt är den välkände och omtyckte artikelförfattaren du faktiskt är för att det inte är tydligt på de aktuella sidorna. Om du skrivit en större artikel på din sajt om hur du väljer indexfonder, se till att det är tydligt att det är du som är avsändaren. Lägg till namn och foto i en byline och se till att det händer på andra ställen där dina goda råd publicerats.
Arbeta också med sådant som utmärker stora varumärken. Här pratar vi kanske inte om sådana saker i det stora utan i det lilla. Det finns gamla auktoritetssignaler som är värda att ta vara på. Se till att finnas med i branschregister, hos organisationer i ditt segment och sätt dit en kartnål på Google My Business. Se till att få lite förtroendeingivande “badges” på din sajt, som en AAA-rating eller stora partnerskap om du har det.
Detta är otestat
Kom ihåg att det här är åtgärder som inte hunnits testas. Det handlar om uppmätta skillnader mellan de sajter som fått negativ påverkan i uppdateringen och de sajter som fått en positiv. Ingen har hunnit göra åtgärderna och rapporterat positiv utveckling med trovärdighet än, det är alltså inte säkert att det fungerar. Vi har ändå valt att publicera detta eftersom påverkan på en del sajter är så stor att vi gör bedömningen att det är bättre att agera än att inte göra det.
Vi vill också passa på att önska lycka till, till alla er som fått en smäll. Berätta gärna hur det går med att ta sig tillbaka.