Lätt att starta, svårt att flyga – E-handel

Det har aldrig varit lättare att starta en E-handel. På någon dag kan du vara igång med allt. Tyvärr är det också just det som är ditt största hinder.

Idag skulle jag vilja påstå att vem som helst kan starta en webbshop, fylla den med egna produkter eller bara hitta partners för dropshipping inom några dagar. Med en minimal egen insats i form av pengar och tid kan du ha en butik redo snabbare än det går att beställa hem ett par skor från huvudkonkurrenten. Steget till att bli E-handlare är mycket lätt att kliva över.

Detta innebär ett antal saker för dig som startat. Det första det innebär att det kommer att dyka upp nya konkurrenter hela tiden. En strid ström av andra som vill ta dina kunder. Vi har hittills levt i en värld där E-handlandet ökar kraftigt varje år och på en växande marknad behöver man inte vara särskilt rädd. Förr eller senare har E-handeln tagit så mycket av den gammaldags handeln att den enorma tillväxten minskar. Då är det inte alls lika roligt med en anstormning av konkurrenter.

Det innebär också att du har konkurrenter som inte behöver ta ut lön. I många segment verkar källarfixarna gå riktigt bra. Alla som har ett jobb och sköter sin butik på sidan om. Till skillnad mot en fysisk butik behöver man faktiskt inte vara på plats hela tiden och inom många mer nischade segment är kunderna beredda att vänta lite längre. Det betyder att där du måste ta ut lön är det inte alls säkert att din konkurrent behöver. I en butik på gågatan skulle din konkurrent ha en enorm nackdel av att inte vara på plats (eftersom butiken skulle vara stängd) men i en webbshop är det inte alltid fallet.

Den tredje saken som är ett resultat av detta är att man tjänar väldigt mycket på att vara riktigt stor. Eftersom det är lätt att starta behöver man ett stort försprång, ett försprång som är så pass stort att det inte är lätt att komma ikapp. När man väl nått ett försprång finns det heller ingen anledning att sluta gasa, försprånget behöver ökas. Detta gör att E-handeln i stort är fylld av riskkapital (tillsammans med en rad andra anledningar). Där din konkurrent i handeln på gågatan har ungefär samma förutsättningar som du, hon kanske kan investera en miljon i marknadsföring och där få ett försprång, kan din konkurrent lägga 100 miljoner mer än du.

Konkurrensen är hård i många segment, även om det är långt från alla än så länge. Min framtidsbild är att det kommer bli mycket, mycket hårdare och allt svårare för de små handlarna. Det bästa sättet är att redan idag bli större, för det kommer bli klart svårare att bli större imorgon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *