Det ska du tänka på när du startar webbshop

Det finns en lång rad val att göra när du ska starta webbshop och en del kan vara mer frustrerande än andra. Vi på Brath har haft en del shoppar själva och hjälpt till i starten på massor, därför skulle vi vilja ge lite råd. Det allra första vi vill säga är att det är bättre att komma igång än att välja allt för länge.

Innan vi går in på mer specifika råd skulle vi vilja trycka på att en webbshop som finns är bättre än en som inte finns. Många kör fast och kommer aldrig någonstans när det väl är bestämt att man ska lansera webbshop. Fastna inte i den fällan, i princip allt går att rätta till i efterhand bara man kommit igång med intäkter. Det går att byta plattform, betalningsleverantör, lager och fraktpartner, det går aldrig att få igen förlorade månader däremot.

Vilken plattform ska jag välja?

Ett av de stora valen du gör när du startar webbshop är vilken plattform du ska välja. Det finns massor av val att göra, open source eller hyrlösning, prioritera design eller bra backend? Vi vill inte försöka försöka ge något heltäckande svar på vad du ska välja, det är nära nog omöjligt och måste utgå i vad du har för förutsättningar. Budget och antal produkter är förstås något som måste tas med i beräkningen, eventuella internationella satsningar och om det ska finnas systerbutiker är också viktigt. Kanske spelar det tekniska kunnandet in så att det blir lättare med en hyrlösning?

En aspekt som Katrin Lundgren, som är en erfaren E-handlare lyfter i vår intervju med henne är att du inte ska låta tekniken ta tid. Det du som handlare bör lägga din tid på är kärnverksamheten, produkt och erbjudande. Det andra är sådant runt om som behöver fungera men kärnan i butiken är produkterna du säljer. Det finns alltså goda skäl att välja en plattform som underlättar din vardag, som tar bort tråkiga arbetsmoment.

Open source?

Det finns ett antal lösningar för webbshoppar i open source-spektrat. Magento och WooCommerce är nog de populäraste i dagsläget men det finns också till exempel Opencart, Prestashop och OsCommerce. Hos oss på Brath är Magento och WooCommerce favoriterna, båda har alla möjligheter att göra sig bra i sökmotorer, om de hanteras rätt. Magento brukar här vara valet om man har större shoppar, WooCommerce (som bygger på WordPress) har en lite konstigt hantering av databasen vilket gör att det skapas rader och kolumner av guds nåde när man kommer upp i storlek. För färre produkter är det ett gott alternativ däremot, särskilt om du sedan tidigare är van vid WordPress. Om du inte har det tekniska kunnandet eller utvecklare inhouse kan det vara lite bakvänt att välja någon av dessa lösningar. Visst går det att ta in konsulter eller låta någon annan bygga ehandeln åt dig men erfarenheten säger att det ofta kan bli dyrt i längden.

Hyrplattform?

Många hyrlösningar har traditionellt varit riktigt usla för sökmotorer, något som förstås är ett rejält självmål för den som vill sälja på nätet. Detta gäller i stor utsträckning de som kommer med ”customiserbara” teman. Allt som oftast, inte alltid, är det bästa valet från SEO-hänseende att välja en lösning där någon faktiskt kodar ditt tema åt dig (eller om du gör det själv). Standardteman håller väldigt sällan måtten även om det finns undantag.

Det vi ska komma ihåg är att många av dessa plattformar tillhandahåller möjligheten att få saker ändrat av deras utvecklare. Det kan kosta en slant och kan dra ut på tiden men det brukar vara möjligt.

Vi på Brath har en favorit när det gäller plattformar och det är Kodmyran, vi har själva använt plattformen för tre av våra butiker, där vi inte använt WordPress och Woocommerce. De som är värda att titta på är följande (i ingen särskild ordning):

  • Prestaworks hittar du här
  • Wikinggruppen hittar du här
  • Askås hittar du här
  • Kodmyran hittar du här

Titta inte bara på hur det ser ut

Det vi vill påpeka starkt här, eftersom det finns så oerhört många leverantörer av webbshopslösningar, är att du inte bara ska titta på utseendet, en fälla många går i. Om du har en helt egen template för utseende finns det ingen anledning alls i min värld. Om du tittar på referensbutiker, titta istället på hur sökvägar, titlar och annat som påverkar din SEO ser ut. Det är via sökmotorer du kommer få din mesta försäljning och ändå är det oerhört vanligt att många missar att göra bedömningen.

Vad ska jag välja för betalningslösning?

Det företag som de allra flesta förknippar med betalning i webbshoppar idag är Klarna och det finns goda skäl till det. Klarna Checkout kan vara väldigt smidigt som ehandlare men det finns också andra aktörer.

Efter ett tips på Linkedin vill vi lägga till att det förstås går att förhandla priserna nedan och det kan finnas en hel del att tjäna på det.

Klarna

  • Transaktionsavgift 2,95%
  • Månadsavgift 599 Kr
  • Startavgift 3995 Kr
  • Finns i följande länder: Sverige, Danmark, Nederländerna, Norge, Finland, UK, USA, Österrike

Dibs

  • Transaktionsavgift Kort 2,50 kr + 2,5 %
  • Transaktionsavgift Faktura 12 kr + 2,5 %
  • Startavgift 2990 kr
  • Månadsavgift 499 kr
  • Finns i följande länder: Dibs samlar betallösningar vilket innebär att du i princip kan ta betalt i hela världen.

Payson

  • Startavgift 0 Kr
  • Månadsavgift 0 Kr
  • Transaktionsavgift Kort 3 kr + 3 %
  • Transaktionsavgift Faktura 19 kr + 2,85 %
  • Finns i följande länder: Sverige, Norge Finland, Danmark, UK

Paypal

  • Startavgift 0 Kr
  • Månadsavgift 0 Kr
  • Transaktionsavgift 3,4 % + 3,25 kr
  • Finns i följande länder:  Hela världen

Sveawebpay

  • Startavgift 0 Kr
  • Månadsavgift 295 Kr
  • Transaktionsavgift Faktura 15 kr + 2,5%
  • Finns i följande länder: Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Nederländerna, Schweiz, Österrike, Tyskland

Hur ska jag frakta mina varor?

Det finns egentligen tre stora aktörer när det gäller frakt och det rimliga är att hämta in en offert från var och en av dessa. Beroende på vad du kommer att skicka, var i landet du finns och hur mycket du räknar med att skicka kommer du kunna få väldigt olika pris. För oss har det fungerat bäst med Postnord för paket under 2 Kg, DHL för paket större än 2 Kg men inte så stora att det är en pall. För pall har vi åter valt Postnord.

Anledningen till att du behöver fråga samtliga är att priset per frakt räknas ut på relativt invecklade sätt, där man tar storlek och vikt med i beräkningen.

De tre aktörerna inom frakt

Värt att ta med sig här är att det finns sammanslutningar där man betalar en summa för att vara med och som sedan har ett gemensamt fraktavtal, två värda att nämna här är Pluskontot och Edge från Ehandel.se.

Tredejpartslogistik

Ett val som hör ihop med frakterna är om du ska ha ett eget lager eller använda dig av tredjepartslogistik. Du kan nämligen hyra in dina varor hos någon annan som då tar emot dina varor, lagerhåller, packar och skickar.

Marknadsföring av din Ehandel

När det gäller valet av marknadsföring så är det budgeten och målsättningen som sätter alla gränser. Det finns ett antal kanaler du i princip måste ha spikat innan du går vidare med någon annan däremot. Dessa kanaler driver försäljning direkt och det kommer göra stor skillnad på dina marginaler att ha landat dessa tre. De vi pratar om är SEO, SEM och Email.

SEO

SEO eller sökmotoroptimering är något som verkligen måste fungera. Det finns inga alternativ. Oavsett om det gäller att fånga upp försäljning från din övriga marknadsföring (många vänder sig till Google för att hitta dig även om de redan känner till dig) eller driva försäljning hos helt nya kunder så är det SEO som är kärnan i arbetet. SEO kan vara komplicerat men det går att läsa sig till mycket, det går i viss utsträckning att göra själv men det kan ofta bli väldigt bra avkastning på att vända sig till en skicklig byrå. Läs mer om SEO.

Passa på att läsa vår artikel om vilka kriterier för plattformen som är viktiga för din SEO. Läs också SEO för E-handel 3 vanliga problem och deras lösningar.

SEM

Sökmotormarknadsföring, att betala per klick till Google (i Sverige dominerar Google marknaden totalt vilket gör alla andra sökmotorer till andrahandsval) är ett av de sätt att snabbt få igång försäljningen. Google vill ofta mena på att man inte behöver kunna särskilt mycket för att komma igång men här är vi av en annan åsikt. Det är lätt att bränna allt för mycket pengar på klick om man inte vet vad man gör. Att sätta upp ett konto som genererar pengar är svårt och du behöver ta hjälp av någon som kan. Läs mer om SEM.

Email

Email brukar vara den metod som är lättast att komma igång med själv men det kan också ta ett tag innan det ger försäljning. Vi pratar här inte om att skicka ut mail till mer eller mindre slumpmässiga personer utan om att bygga upp en egen maillista för ett eget nyhetsbrev. Det nyhetsbrevet kan när det väl fått ett antal läsare vara en oerhört bra kanal för dig att få ut erbjudanden till intresserade kunder. Läs mer om de kanaler som fungerar.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering är inte en kanal för marknadsföring på samma sätt som de tidigare tre men det är nog under marknadsföring den hör hemma ändå. Konverteringsoptimering (förkortas ofta CRO som står för Conversion Rate Optimization) går ut på att så många som möjligt av dina besökare ska handla. Om du kan öka din konverteringsgrad från 1% till 2% så kommer två procent av dina besökare köpa något istället för en, en fördubbling av försäljningen. Läs mer om konverteringsoptimering här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *