Det ska du tänka på när du startar webbshop

När det kommer till startandet av en webbshop så ställs man inför en hel del val – en del mer frustrerande än andra. Många här på Brath har antingen haft egna webbshoppar eller hjälpt till i uppstarten av dessa, vilket gör att vi skulle vilja dela med oss av några rekommendationer.

Innan vi går in på våra mer specifika råd så vill vi säga att det är bättre att komma igång än att vänta för länge. Varför? Det är inte svårare än det faktum att en webbshop som finns är bättre än en som inte finns. Många som väl bestämt sig att lansera en webbshop kommer ingenstans för att man helt enkelt kör fast. I vår erfarenhet går i princip allt att rätta till i efterhand bara man kommit igång med intäkterna, så fastna inte i den fällan. Det är möjligt att byta plattform, betalningsleverantör, lager och fraktpartner, men månader av förlorade intäkter kommer för alltid att förbli just förlorade.

Val av plattform

Ett av de största valen du gör vid uppstarten av en webbshop är valet av plattform som den ska ligga på. När det kommer till just plattformsval så finns det massor med val att göra: open source eller hyrlösning? Prioritering av design eller bra back-end? Vi syftar inte till att ge något heltäckande svar på vad du ska välja då det är nästintill omöjligt, samtidigt som det måste utgå från de förutsättningar du har. Både budget och antal produkter är självklart något som måste tas med i beräkningen. Även eventuella internationella satsningar och om det ska finnas systerbutiker är viktigt att ha i åtanke. I vissa fall spelar kanske det tekniska kunnandet en avgörande roll, vilket gör att det kan underlätta med en hyrlösning.

I vår intervju med Katrin Lundgren, som är en erfaren e-handlare, lyfter hon en viktig aspekt  om att man inte ska låta tekniken ta tid. Hon menar att man som handlare bör lägga sin tid på kärnverksamheten, produkt och erbjudande. Allt annat runt om är sådant som självklart behöver fungera, men produkterna du säljer är i slutet av dagen själva kärnan i webbshoppen. Med andra ord finns det goda skäl till att välja en plattform som underlättar din vardag och som eliminerar tråkiga arbetsmoment.

Open source

När det kommer till open source-webbshoppar så finns det ett antal lösningar. I dagsläget är nog Magento och WooCommerce de mest populära, men det finns även andra såsom exempelvis Opencart, Prestashop och OsCommerce. Hos oss på Brath är de två förstnämnda favoriter då båda har alla möjligheter att göra sig bra i sökmotorer, förutsatt att de hanteras rätt.

Magento brukar vara det självklara valet om man har större webbshoppar. WooCommerce (som bygger på WordPress) har en något konstig hantering av databasen, vilket gör att det skapas mängder med rader och kolumner när man kommer upp i storlek. Har man däremot färre produkter så är just WooCommerce ett bra alternativ – speciellt om man besitter tidigare erfarenhet av WordPress.

Om du inte har det tekniska kunnandet eller utvecklare inhouse kan det vara lite komplicerat att välja någon av de ovan nämnda lösningarna. Det går självklart att ta in konsulter eller låta någon annan bygga upp e-handeln åt dig, men av vår erfarenhet så är sådana metoder ofta dyrt i längden.

Hyrplattform

Traditionellt har många hyrlösningar av plattformar varit väldigt dåliga för sökmotorer, vilket är allt annat än optimalt för de som ämnar till att sälja på nätet. Detta gäller i första hand de leverantörer som kommer med specialgjorda teman. Ur ett SEO-perspektiv är det bästa valet i majoriteten av fallen att välja en lösning där du, eller någon annan, kodar ditt tema specifikt åt din webbshop. Även om det finns undantag, så håller standardteman sällan måttet. Kom dock ihåg att många av dessa plattformar också tillhandahåller möjligheten att få saker ändrat av deras utvecklare. Det kan tillkomma en kostnad och dra ut på tiden, men det finns som sagt ofta som ett tillval.

När det kommer till plattformar har vi på Brath en favorit: Kodmyran. Vi har själva använt plattformen för tre av våra butiker där vi inte använt WordPress eller WooCommerce. Ytterligare plattformar vi anser är värda att kolla på är följande, listade utan inbördes ordning:

• Prestaworks, hittas här.
• Wikinggruppen, hittas här.
• Askås, hittas här.
• Kodmyran, hittas här.

Var inte för fixerad över hur det ser ut

Eftersom utbudet av leverantörer av webbshopslösningar är så pass stort, så vill vi trycka på att man inte enbart ska titta på utseendet. Detta är nämligen en fälla som många går i. I det fall som du har en helt egen mall för utseendet av webbshoppen så finns det absolut ingen anledning att välja leverantör utefter detta kriterium. Om du tittar på referensbutiker bör du istället titta på hur sådant som påverkar din sökmotoroptimering ser ut, såsom sökvägar och titlar. Ha i åtanke att det är just via sökmotorer som det mesta av din försäljning kommer att härröra från. Även om det kan tyckas självklart så är det många som missar att göra just den bedömningen.

Val av betalningslösning

Idag är Klarna det företag som de allra flesta förknippar med betalningslösningar i webbshoppar och det finns väldigt goda anledningar till det. Klarna Checkout kan vara väldigt smidigt som e-handlare, men det finns även andra aktörer som man kan vara värda att kolla på. Efter ett tips på LinkedIn vill vi lägga till att det också går att förhandla priserna nedan, vilket man kan tjäna en hel del på.

Klarna

• Startavgift: 3995 kr
• Månadsavgift: 599 Kr
• Transaktionsavgift: 2,95%
• Finns i följande länder: Sverige, Danmark, Nederländerna, Norge, Finland, UK, USA och Österrike

DIBS

• Startavgift: 2990 kr
• Månadsavgift: 499 kr
• Transaktionsavgift, kort: 2,50 kr + 2,5 %
• Transaktionsavgift, faktura: 12 kr + 2,5 %
• Finns i följande länder: DIBS samlar betallösningar vilket innebär att du i princip kan ta betalt i hela världen

Payson

• Startavgift: 0 Kr
• Månadsavgift: 0 Kr
• Transaktionsavgift, kort: 3 kr + 3 %
• Finns i följande länder: Sverige, Norge Finland, Danmark och UK

PayPal

• Startavgift: 0 Kr
• Månadsavgift: 0 Kr
• Transaktionsavgift: 3,4 % + 3,25 kr
• Finns i följande länder: hela världen

SveaWebPay

• Startavgift: 0 Kr
• Månadsavgift: 295 Kr
• Transaktionsavgift, faktura: 15 kr + 2,5%
• Finns i följande länder: Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Nederländerna, Schweiz, Österrike och Tyskland

Val av fraktmetod

När det kommer till fraktbolag så finns det egentligen tre stora aktörer: PostNord, DHL och Schenker. Innan du gör ditt val så rekommenderar vi att du ber om en offert från respektive bolag för att hitta den perfekta matchen för just din verksamhet. Offerterna kommer vara väldigt beroende av vad du kommer att frakta, var i landet du finns och hur mycket du räknar med att skicka. Anledningen till att du behöver fråga samtliga om en offert är helt enkelt för att priset per frakt beräknas på relativt invecklade sätt, där både storlek och vikt tas med i beräkningen.

I vår erfarenhet så har det fungerat bäst med PostNord när det gäller paket under 2 kg. För paket större än 2 kg, men som inte är så pass stora att det är en hel pall, så har DHL visat sig fungera väldigt bra. När det kommer till större produkter där en pall blir aktuellt, så har vi återigen vänt oss till PostNord.

De tre stora aktörerna inom frakt:

• PostNord. Deras fraktavtal hittas här.
• DHL. Deras svenska sajt hittas här.
• Schenker. Begär offert här.

Ett tips vi vill dela med oss av här är att det finns sammanslutningar som man betalar en summa för att få vara med i och som sedan har ett gemensamt fraktavtal. Två aktörer värda att nämna här är Pluskontot och Edge (från Ehandel.se).

Tredjepartslogistik

Ett val som hör ihop med frakterna är valet kring om du ska ha ett eget lager eller använda dig av tredjepartslogistik. Det finns nämligen möjlighet att hyra in dina varor hos någon annan som då både tar emot och lagerhåller dina varor för att sedan också packa och skicka dem.

Marknadsföring av din e-handel

Som vid all typ av marknadsföring så är det budgeten och målsättningen som sätter gränserna. Det finns däremot ett antal kanaler som du i princip måste ha spikat innan du går vidare med någon annan: sökmotoroptimering, sökordsannonsering och email. Dessa kanaler är de som driver direkt försäljning och som kan göra stora skillnader på dina marginaler om du lyckas med dem.

Sökmotoroptimering (SEO)

Om det är något som verkligen måste fungera, så är det din sökmotoroptimering. När det kommer till just denna punkt så finns det inga andra alternativ då SEO kan ses som själva kärnan inom e-handeln. Detta gäller oavsett om du ämnar till att driva försäljning hos helt nya kunder eller om du vill fånga upp försäljning från din övriga marknadsföring. Många konsumenter vänder sig nämligen till Google för att hitta dig, även om de redan känner till ditt varumärke.

Sökmotoroptimering kan vara komplicerat, men det går lyckligtvis att läsa sig till mycket kunskap. Trots att det i viss utsträckning går att arbeta med själv så ger det ofta en bra avkastning att vända sig till en skicklig byrå.

I rubriken “SEO” här ovan kan du läsa mer om just detta ämne. Passa även på att läsa vår artikel om vilka kriterier som är viktiga för att din plattform ska vara bra rent sökmotoroptimeringsmässigt. Ytterligare bra läsning är vår artikel om SEO för e-handel. Där tar vi upp tre vanliga problem som man kan stöta på samt hur man löser dessa.

Sökmotormarknadsföring (SEM)

Sökmotormarknadsföring är när man betalar per klick till Google och är ett av de snabbaste sätten att få igång sin försäljning. Anledningen till att vi specifikt nämner Google är helt enkelt för att de är den aktör som dominerar i Sverige, vilket i sin tur gör andra sökmotorer till andrahandsval. Google i sin tur vill ofta mena på att man inte behöver kunna särskilt mycket för att komma igång, men vi har en annan åsikt när det kommer till detta resonemang. Om man inte vet vad man gör, så är det väldigt lätt att bränna alldeles för mycket pengar per klick. Att sätta upp ett konto som genererar pengar är svårt och vi rekommenderar därför att du tar hjälp av någon som kan. Läs mer om SEM.

Email

Email brukar vara den metod som är lättast att komma igång med på egen hand, men det kan också ta ett tag innan det ger försäljning. När vi pratar om denna metod så menar vi inte på att man ska mejla mer eller mindre slumpmässiga personer, utan snarare om att bygga upp en egen maillista för ett nyhetsbrev. När ditt nyhetsbrev fått ett antal läsare kan det vara en oerhört bra kanal för dig att få ut erbjudanden till kunder som redan uttryckt ett intresse (genom att de skrev upp sig på nyhetsbrevet). Läs mer om de kanaler som fungerar.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering heter på engelska “conversion rate optimization” och förkortas därmed ofta som CRO. Även om denna metod inte är en kanal för marknadsföring på samma sätt som de tre tidigare nämnda, så är det i våra ögon ändå under just marknadsföring som konverteringsoptimering hör hemma. Strategin går i sin korthet ut på att man ska få så många som möjligt att konvertera. Ska du till exempel öka din konverteringsgrad från 1 procent till 2 procent, så medför det att alltså att 2 procent av dina besökare ska köpa något istället för den tidigare nivån om 1 procent. En fördubbling av försäljningen med andra ord. Läs mer om konverteringsoptimering.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *