Välj rätt lösning för din webbshop

Ett av de stora valen du gör när du startar webbshop är vilken plattform du ska välja. Det finns massor av val att göra, open source eller hyrlösning, prioritera design eller bra backend? 

Vi vill inte försöka försöka ge något heltäckande svar på vad du ska välja, det är nära nog omöjligt och måste utgå i vad du har för förutsättningar.  Budget och antal produkter är förstås något som måste tas med i beräkningen, eventuella internationella satsningar och om det ska finnas systerbutiker är också viktigt. Kanske spelar det tekniska kunnandet in så att det blir lättare med en hyrlösning?

Magnus Bråth - trött ehandlare

Om du ska välja open source webbshop

Det finns ett antal lösningar för webbshoppar i open source-spektrat. Magento och WooCommerce är nog de populäraste i dagsläget men det finns också till exempel Opencart, Prestashop och OsCommerce. Hos oss på Brath är Magento och WooCommerce favoriterna, båda har alla möjligheter att göra sig bra i sökmotorer, om de hanteras rätt.

Magento brukar här vara valet om man har större shoppar, WooCommerce (som bygger på WordPress) har en lite konstigt hantering av databasen vilket gör att det skapas rader och kolumner av guds nåde när man kommer upp i storlek. För färre produkter är det ett gott alternativ däremot, särskilt om du sedan tidigare är van vid WordPress.

Om du inte har det tekniska kunnandet eller utvecklare inhouse kan det vara lite bakvänt att välja någon av dessa lösningar. Visst går det att ta in konsulter eller låta någon annan bygga ehandeln åt dig men erfarenheten säger att det ofta kan bli dyrt i längden.

Om du ska välja en hyrlösning

Många hyrlösningar har traditionellt varit riktigt usla för sökmotorer, något som förstås är ett rejält självmål för den som vill sälja på nätet. Detta gäller i stor utsträckning de som kommer med “customiserbara” teman. Allt som oftast, inte alltid, är det bästa valet från SEO-hänseende att välja en lösning där någon faktiskt kodar ditt tema åt dig (eller om du gör det själv).

Standardteman håller väldigt sällan måtten även om det finns undantag. Ett bra exempel är vår egen Doftljusbutiken som rakt upp och ner har ett standardtema från Kodmyran, en leverantör vi rekommenderar så starkt att vi blivit partner med.

Titta inte bara på hur det ser ut

Det vi vill påpeka starkt här, eftersom det finns så oerhört många leverantörer av webbshopslösningar, är att du inte bara ska titta på utseendet, en fälla många går i. Om du har en helt egen template för utseende finns det ingen anledning alls i min värld. Om du tittar på referensbutiker, titta istället på hur sökvägar, titlar och annat som påverkar din SEO ser ut. Det är via sökmotorer du kommer få din mesta försäljning och ändå är det oerhört vanligt att många missar att göra bedömningen.

Backend

Något som är viktigt för mig personligen, på samma sätt som vad Katrin tar upp i vår intervju med henne, är ett väl fungerande backend. Om det inte är smidigt kommer det ta för mycket tid med ut- och inleveranser, nya produkter och allt det där andra som äter upp tid i en butik. Du bör nog tänka dig att du ska fokusera på att få fart på affärerna istället för att i första hand packa varor, åtminstone när saker kommit på plats.

Ta hjälp

Till sist, tänk på att massor av människor gjort det här valet tidigare och det finns många som har goda insikter i ehandel. Vi hjälper till exempel gärna till med allt som hör sökmotoroptimering till, det är inte alls konstigt att vi kan ge dig råd vid ditt val av plattform.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *