Digital Marknadsföring – Vad fungerar på riktigt?

Det är dags att vi pratar om marknadsföring online. Fortfarande verkar många leva med bilden att man kan ta en printannons och digitalisera den och vips har man digital marknadsföring. Om man är ute efter att spendera mycket är det kanske en modell men den som vill uppnå maximal effekt vill nog välja en annan typ av marknadsföring.

Email, Pay Per Click och SEO har länge varit den heliga treenigheten inom onlinemarknadsföring. Det har varit dessa tre som leder till köp, allt annat har inte gjort det i någon vidare utsträckning. Jag skulle vilja lyfta två andra metoder också, annonsering i sociala medier och affiliatemarknadsföring. Den här undersökningen har några år på nacken och situationen har förändrats något men  det vi kan ta med oss är att de tre stora, Email, PPC och SEO levererar intäkter på en skala som andra kanaler inte kommer i närheten av. Det betyder inte att du ska strunta i dina andra insatser men det betyder att du måste ha dessa på plats först.

SEO – de organiska resultaten

Om du tittar på undersökningen ovan, eller i någon annan vettig undersökning, kommer du se att det som alltid genererar flest köp är de organiska resultaten. (Köpta resultat, Adwords och liknande närmar sig). SEO har närmat sig att mer eller mindre inte vara en investering man gör utan det är snarare så att man har rena underkläder. Fungerar inte din sökmotoroptimering så fungerar inte din marknadsföring online.

Vad är SEO?

SEO, Search Engine Optimization som ofta översätts till sökmotoroptimering, är arbetet med att få en sajt att synas i de “vanliga” sökresultaten. Man kan alltså inte betala sig till att finnas där utan måste förtjäna det. Det innefattar bland annat att synas på produkter och produktkategorier, om någon söker efter “skaljacka fjällräven” eller “jacka” så vill din butik förstås finnas i det sökresultatet om det är vad du säljer. Det inkluderar också att synas på dina egna varumärken och skydda dina övriga kampanjer. Om du gör TV-reklam med en lustig slogan typ “Kom och köp en lustig slogan” så behöver du synas på det så att konkurrenten inte slukar de kunder du skapat.

PPC – de betalda resultaten

När man pratar om Pay Per Click menar man nästan alltid att betala per click i sökresultaten. Vi på Brath väljer ofta att kalla det SEM, Search Engine Marketing eftersom det finns andra former av PPC också. Man kan betala per klick på andra ställen än i sökmotorer. En väl genomförd satsning på SEM kan snabbt växa företaget.

Vad är PPC?

PPC med den definition vi pratar om här handlar om att betala Google eller någon annan sökmotor för klick på annonser. Googles Adwords är den största handelsplatsen för den här typen av annonsering. Här sker en ständigt pågående auktion av sökord, du bjuder dels med pengar men också med relevans och om ditt bud (när man multiplicerat ihop dessa) blir högre än konkurrentens hamnar du överst. SEM blir ett finlir med annonstexter och budsättning, då du betalar per klick behöver du ständigt arbeta med dessa för att inte konkurrenterna ska äta upp dina marginaler. Mer om andra typer av annonsering där du betalar per klick lite längre ner.

Email – den första digitala marknadsföringen?

Emailmarknadsföring är en oerhört effektiv och kostnadseffektiv metod för att aktivera och återaktivera kunder. Notera här att det går en klar skiljelinje mellan att skicka ut mail till den som inte bett om det och mail till den som bett om det. Ofta kan dessa verka lite lika men det är den andra modellen vi pratar om här.

Vad är emailmarknadsföring?

Vi pratar här i första hand om några typer av marknadsföring via email och då är emailmarknadsföring en mycket effektiv kanal. Nyhetsbrev är den vanligaste modellen, här fyller man på med nyheter, rabatter eller liknande. En större lista med intresserade läsare handlar förstås både om retention (att hålla kvar sina kunder) och kan generera extra intäkter.

En annan metod är att gå mot olika former av automatisering av email. Stora delar av det som handlar om Marketing Automation idag är kopplat till email även om det finns andra former också. En typ kan vara Abandoned Cart Email, att skicka ett mail till en person som lagt saker i varukorgen i din shop men som inte köpt dessa. En annan kan vara att arbeta in folk till exempel till ett nyhetsbrev genom att erbjuda rapporter, utbildningar eller dylikt per mail. Vår SEO-skola är ett exempel på en helt automatiserad mailsekvens.

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring blev stort snabbt och var tillsammans med email den typ av marknadsföring man kunde göra online i internets början. Det finns idag särskilda segment där affiliate är en oerhört stark form av digital marknadsföring men det fungerar inte bra i alla segment, åtminstone inte utan en enorm insats. Helst ska det vara segment där det redan finns gott om skickliga affiliates för att det ska ge utväxling men det kommer också med problem. Genom att skapa en affiliatemarknad i sitt segment skapar man också konkurrens i både SEO och SEM, dessa brukar vara den huvudsakliga anskaffningsvägen av kunder för affiliates. Man kan också hamna i en situation där man skär sina marginaler ganska tunna eller till och med negativa, skickliga affiliates vet att ta betalt.

Vad är affiliatemarknadsföring?

Affiliatemarknadsföring är att betala webmasters per klick, per kund eller liknande för att dessa ska driva in besökare och försäljning till din sajt. Man kan antingen använda ett eget system för detta eller gå till någon av de stora affiliatenätverken som kopplar ihop annonsörer och publicister.

Annonsering i Sociala Medier

Om ni kommer ihåg boomen av marknadsförare i sociala medier för några år sedan så kanske ni också kommer ihåg att många av oss var tveksamma till effekten man nådde. Nu finns det däremot delar av marknadsföring i sociala medier som ger effekt och går att få lönsamt, inte bara i undantagsfall. Om vi begränsar oss till annonsering så har plattformarna för annonsering blivit mycket bättre, särskilt hos Facebook, och därmed effektivare. Man har gått åt samma håll som Google Adwords och slutat prata om räckvidd och börjat prata konvertering, något som gör att det här är en snabbt växande kanal för marknadsföring online.

Vad är annonsering i sociala medier?

Annonseringen tog fart på allvar i sociala medier när Facebook lyckades göra det möjligt att få bra return on investment på sina annonser och samtidigt ströp den organiska räckvidden för företag. Om du som företagssida delar information kommer bara en bråkdel av personerna som förr fick se att nu få inlägget på sin vägg. Riktad annonsering kan däremot ge bra resultat. Med rätt typ av erbjudande och en hel del arbete med bilder och budskap så kan du göra annonsering i sociala medier på ett bra och lönsamt sätt.

Slutord

För att summera, se till att få ordning på SEO, SEM och Email först, sedan kan du gå på mindre lönsamma eller åtminstone mindre kritiska modeller. Annars kommer du tappa många av kunderna på vägen. Sedan är det nog ingen slump att min texteditor vill rätta printannons till springnotans varje gång jag skrivit det i den här artikeln.  Det kanske är WordPress sätt att säga att du blir av med lunchen och inte får betalt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *