Digital marknadsföring – vad fungerar på riktigt?

Det är dags att vi pratar om onlinemarknadsföring. Idag verkar många ha föreställningen av att man kan ta en printannons och digitalisera den, för att sedan stå med färdigt material som kan kallas digital marknadsföring. Detta är en väldigt kostsam metod, så jag råder samtliga som vill man uppnå maximal effekt av sin marknadsföring att titta till en annan marknadsföringsmodell.

Inom onlinemarknadsföring så har email, pay per click och SEO länge varit den heliga treenigheten. Det är alltså just denna trio som har gjort att konsumenten konverterat. De andra metoderna som finns på marknaden har inte lyckats med det i samma utsträckning. I denna artikel så kommer jag dock också att lyfta två andra metoder: annonsering i sociala medier och affiliatemarknadsföring.

Trots att den här undersökningen har några år på nacken – samtidigt som situationen förändrats något – så tycker jag ändå att man bör ta med sig det som resultatet visar: att det är just SEO, PPC och email som är de tre tunga metoderna. Resultatet av studien visar att dessa tre marknadsföringsstrategier levererar intäkter på en nivå som andra kanaler inte kommer i närheten av. Detta betyder såklart inte att du ska strunta i dina andra insatser. Vad det å andra sidan visar är att du, för lönsamhetens skull,  bör ha ordning på din marknadsföring via email, PPC och SEO innan du går vidare. Det jag vill förmedla är helt enkelt att det lönar sig att lägga en stadig grund innan du bygger vidare på din marknadsföring.

SEO – de organiska resultaten

Enligt undersökningen ovan så kan man se att det alltid är de organiska resultaten som genererar flest köp (även om köpta resultat, Ads och liknande knappar in). Sökmotoroptimering går idag att likna vid att ta på sig rena underkläder – det vill säga, en självklarhet snarare än en investering. Jag skulle vilja gå så långt och säga att om din SEO inte fungerar, så fungerar inte din onlinemarknadsföring heller.

Vad är SEO?

Så vad är SEO egentligen? Själva akronymen är en förkortning av search engine optimization, vilket på svenska översätts till sökmotoroptimering. Detta är arbetet med att få en sajt att synas i de “vanliga” sökresultaten – de resultat du får upp på din sökning som visas under annonserna (vanligtvis de tre översta resultaten, de märks alltid upp). Med andra ord kan man inte betala sökmotorn för att få en bättre plats i det organiska sökresultatet, utan man måste förtjäna det.

Synlighet i det organiska resultatet innefattar bland annat att synas på produkter och produktkategorier. Om en person söker efter “skaljacka fjällräven” eller “jacka”, så vill din butik förstås finnas i det sökresultatet förutsatt att det är produkter som du säljer. Synlighet i detta resultat inbegriper också att synas på dina egna varumärken samt beskyddandet av dina övriga kampanjer. Om du till exempel gör en TV-reklam med lustig slogan såsom “Kom och köp en lustig slogan”, så behöver du även synas på det i det organiska resultatet. I de fall du inte gör det så finns det en överhängande risk att dina konkurrenter slukar de kunder du genererat genom din kampanjinvestering. Kort och gott har du då slängt pengarna i sjön samtidigt som du hjälpt till att stärka dina konkurrenter. Dumt, eller hur?

PPC – de betalda resultaten

När man pratar om PPC (pay per click) menar man nästan alltid att betala för att få klick i sökresultaten. Här på Brath väljer vi ofta att kalla det SEM (search engine marketing) eftersom det även finns andra former av PPC. Man kan till exempel betala per klick på andra ställen än i sökmotorer. En väl genomförd satsning på SEM kan snabbt få företaget att växa.

Vad är PPC?

Med den ovan nämnda definitionen vi på Brath har av PPC, så handlar det alltså om att betala en sökmotor för klick på annonser. För den här typen av annonsering är Google Ads den största handelsplatsen där det sker en ständigt pågående auktion av sökord. Du bjuder dels med pengar, men också med relevans. Därefter multiplicerar man ihop dessa två faktorer och om ditt bud är högre än konkurrenternas, så hamnar du överst i resultatet.

SEM är en konst och blir ett finlir med såväl annonstexter och budsättning. I och med att du betalar per klick så betyder det också att du ständigt behöver arbeta med dessa element för att konkurrenterna inte ska äta upp dina marginaler. Lite längre ned i artikeln kommer du att kunna läsa mer om andra typer av annonsering där du betalar per klick.

Email – den första digitala marknadsföringen?

Marknadsföring via email är en oerhört slagkraftig och kostnadseffektiv metod för att aktivera och återaktivera kunder. Vi trycker dock på det faktum att det är en tydlig gräns mellan att skicka ut mail till den som inte bett om det kontra de som faktiskt bett om det. I många fall kan dessa verka något lika, men det är alltså det sistnämnda alternativet vi pratar om här.

Vad är emailmarknadsföring?

När det kommer till emailmarknadsföring så är nyhetsbrev den vanligaste modellen. I nyhetsbrevet fyller man på med nyheter, rabatter eller liknande. Metoden grundas i att man bygger upp en följarbas som vill ta del av det du skickar ut. För dig som marknadsförare handlar detta dels om retention – det vill säga att hålla kvar kunderna – men också om att generera extra intäkter.

En annan metod inom emailmarknadsföring är att använda olika former av automatisering av email. Idag är faktiskt stora delar av det som handlar om marketing automation kopplat till just email, även om det finns andra former också. En version av detta är exempelvis abandoned cart email. Dessa mail riktas, precis som namnet antyder, till personer som  lagt saker i varukorgen, men som sedan inte slutfört köpet. En annan typ av marknadsföring via email kan vara att arbeta in folk – till exempelvis till ett nyhetsbrev – genom att erbjuda rapporter, utbildningar, rabattkoder eller dylikt via mail. Vår SEO-skola är ett exempel på en helt automatiserad mailsekvens.

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring blev snabbt en stor marknadsföringsmetod och var tillsammans med email den typ av marknadsföring som man kunde göra digitalt i internets början. Idag finns det särskilda segment där affiliate är en oerhört stark form av digital marknadsföring, men det finns också segment där det inte fungerar bra överhuvudtaget. Åtminstone inte utan en enorm insats.

Om man vill satsa på affiliatemarknadsföring så bör det vara inom segment där det redan finns gott om skickliga affiliates för att det ska kunna ge utdelning. Metoden kommer dock också med en del problem. En svårighet är det faktum att man, genom att skapa en affiliatemarknad i sitt segment, skapar konkurrens inom både SEO och SEM. Dessa strategier brukar nämligen vara den huvudsakliga anskaffningsvägen av kunder för just affiliates. Vidare så vet skickliga affiliates att de kan ta betalt, vilket även gör att man kan hamna i en situation där ens marginaler blir relativt små. Det finns till och med fall där marginalerna tippar över och blir negativa.

Vad är affiliatemarknadsföring?

Denna metod går ut på att betala webmasters för att de ska driva in besökare och försäljning till ens sajt. Själva betalning sker då per klick, per kund eller liknande. Med denna metod kan man antingen använda ett eget system eller gå till någon av de stora affiliatenätverken som kopplar ihop annonsörer och publicister.

Annonsering i sociala medier

Om ni kommer ihåg boomen av marknadsförare i sociala medier för några år sedan så kanske ni också kommer ihåg att många av oss var tveksamma till effekten man nådde. I dagsläget finns det däremot delar av marknadsföring i sociala medier som ger effekt och går att få lönsamt – inte bara i undantagsfall. Om vi begränsar oss till annonsering så har plattformarna för detta blivit betydligt mycket bättre, vilket också gjort dem desto mer effektiva. Ett praktexempel på detta är Facebook. Man har gått åt samma håll som Google Ads och börjat prata om konvertering, istället för det tidigare populära mätvärdet räckvidd. Detta har i sin tur medfört att denna kanal blivit en snabbt växande metod för marknadsföring online.

Vad är annonsering i sociala medier?

Annonsering via sociala medier tog fart på allvar när Facebook möjliggjorde en bra return on investment (ROI) på sina annonser, samtidigt som de också ströp den organiska räckvidden för företag. Ett tydligt exempel på detta är att om du som företagssida delar information, så kommer bara en bråkdel av de som tidigare såg inlägget nu att se detta i sitt flöde.

En version av annonsering i sociala medier som kan ge bra resultat är riktad annonsering. Genom att ta fram rätt typ av erbjudande för målgruppen samtidigt som du för ett agilt arbete med såväl bilder som budskap, så kan du göra denna typ av annonsering på ett bra och lönsamt sätt.

Slutord

För att summera denna artikel så är mina rekommendationer att få ordning på den heliga treenigheten först: SEO, SEM och email. När du fixat detta kan du gå på mindre lönsamma, eller åtminstone mindre kritiska, modeller. I min erfarenhet så finns det en stor risk att du tappar många av kunderna på vägen om du inte följer denna ordning. Sedan är det nog ingen slump att autocorrect vill rätta “printannons” till “springnota” varje gång jag skrivit det under artikelns gång. Kanske är det WordPress sätt att säga att du blir av med lunchen samtidigt som du sedan står utan betalning för maten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *