De tio största missarna i SEO

Topp 10 SEO-missar

En stor del av jobbet när man gör sökmotoroptimering är att rätta till misstag någon gjort vid ett tidigare tillfälle. Det är inte så konstigt att misstag sker, det kan vara en utvecklare som inte alls tänkt på SEO, eller haft det i uppdraget. Det kan handla om en gammal sajt som inte lever upp till moderna krav och i vissa fall om någon som försökt göra SEO men helt enkelt inte klarat jobbet.

Vi vill därför ge dig en lista över vanliga, stora och farliga misstag man kan göra med sin sajt. Det finns gott om exempel där ett litet, eller stort misstag leder till katastrofala resultat i sökresultaten.

Topp 10 SEO-misstag

1. Flash

Om det är en flashig reklambyrå eller bara klåperier som ligger bakom kan variera men Flash är något som ofta skapar enorma problem för sajter som vill synas i Googles sökresultat. Google själva hävdar att de klarar av att läsa Flash men det är långt ifrån sant. Det är ok att ha element på en sida i Flash men om du har en hel sajt kan du räkna med att vara förpassad till sökresultatens avbytarbänk. Det är ett SEO-mässigt självmål att ha en sajt i flash.

2. #

Har du sett sökvägar som innehåller den här # lilla godingen. Det är Ajax-fjanterier som ligger bakom och det är precis som Flashigheter en genväg rakt ner i soptunnan. Även här menar Google att man kan hantera problemet men de menar inte att man kommer ranka bra bara för att de i vissa mycket specifika undantagsfall klarar av att indexera. Enda anledningen att Flash ligger före i topplistan är att på en Ajax-attackerad sajt klarar Google åtminstone av att läsa startsidan. Tyvärr bara den i nästan alla fall.

3. Frames

Det finns fortfarande leverantörer som säljer lösningar i Frames. Frames är webbens motsvarighet till spikklubba och flugsvampsdekokt. Det fungerade bra för vikingarna eftersom spikklubban ofta var lösningen på deras problem och de inte behövde vara vettiga i huvudet. På nätet behöver man vara vettig i huvudet varför man med fördel undviker Frames.

4. Duplicate Content-SEO

Ett kort tag var det många (klåpiga, värdelösa, knarkiga) SEO-leverantörers hemliga sås. Genom att låta Google indexera nära nog oändligt många variationer av samma innehåll kunde man få trafik på alla möjliga besynnerliga sökord. Oftast löstes detta genom att låtsas att sökresultat på en sajt var viktiga sidor. Så fort någon söker efter något på din sajt ser du till att länka till det sökresultatet från startsidan och vips har du en contentfabrik. En Duplicate Content-fabrik. Vanligast var att använda redan befintliga databaser, till exempel över företag i Sverige, recept eller sajter man hittat på nätet.

5. SEO-text, SEOtext, SEO content, billigt SEO Stockholm

Vår SEO-konsult, sökmotoroptimeringsexpert, SEO-byrå har sagt att vi behöver mer text på startsidan. SEO Konsult, Sökmotoroptimeringkonsult, Sökkonsult, Billig Sökkonsult.

6. Build it and they will come

Om du funderar på att anlägga en brännbollsbana kan det vara en väg framåt men i alla andra företag är det sämsta tänkbara sättet att marknadsföra sig. Visst är det så att en bra produkt gör försäljningen lättare men det finns goda anledningar att marknadsföring finns. Världens säkraste bil lägger massor av pengar på marknadsföring, världens näst populäraste dryck (efter vatten) lägger sjuka pengar och så vidare. Skapa bra innehåll så kommer positionerna är Googles eget mantra, de skiter å andra sidan fullständigt i hur det går för din business, de har häcken full med att kräma ur tillräckligt mycket marknadsföringspengar ur sin egen.

7. Sitewides.

Sitewidelänkar är Googles råttfälla för lata sökmotoroptimerare. En sitewidelänk från en stor och förtroendeingivande sajt kan snabbt ta dig framåt i sökresultaten, särskilt om du länken har ankartext som matchar sökordet. Du hinner smaka på osten, njuta lite grand och sedan smäller fällan till. Många är sökmotoroptimerarna som trodde de ”knäckt algoritmen” för att de tagit en hejig andraplats innan de fick hjärnan mosad mot en kub Västerbotten.

8. Etisk SEO

Många är de frireligiösa kvacksalvarna som kränger Etisk sökmotoroptimering. Det är bara ett annat ord för ”moralisk seger”. Visst, vi vann inte matchen men vi satt i alla fall på de högsta hästarna. SEO görs i en algoritm, en algoritm av ett företag som hjälpt Kina censurera, som sålt droger för miljardbelopp och som har ett set med regler som är just en algoritm. Algoritmen har inget med etik att göra, den har med matematik. Kom och köp Etisk Integralberäkning, du får inget vidare svar men vi håller huvudet högt.

9. Ingen SEO alls

Det är säkrast att inte göra SEO alls, då riskerar man aldrig tappa några positioner för all SEO innebär risk. Det är trevligare här på sidan 4 i sökresultaten, trettisjundeplatsen på vårt huvudsökord är det åtminstone ingen som tar ifrån oss.

10. Tro

Det finns väldigt många som vandrar i ljuset av en stark tro inom SEO. Man tror att likes är nästa stora grej, man tror att det är vettigt med footerlänkar och man tror att man vet vad man gör. SEO är ett nollsummespel med fasta regler, det finns ingen anledning att gå runt och tro. Alla seriösa SEO-bolag gör tester, mäter, utvärderar. Oseriösa SEO-bolag är fyllda med troende, som med så mycket annat.

Om du gillar våra SEO-poster

Om sanningen ska fram upplever vi att bloggande, generellt, blir mindre och mindre intressant. Som du kanske vet har jag, Magnus, länge drivit Sveriges största SEO-blogg och varit aktiv i princip hela SEO-segmentet när det gäller bloggande. Min bild av det hela är att bloggande attraherar allt färre. Det ger mindre och mindre men tar lika mycket tid. Jag är ganska säker på att det har med det inneboende problemet i Content Marketing att göra, det finns bara mer och mer innehåll på internet varje dag, efterfrågan är den samma. Vi skulle därför vilja be dig om en sak. Om du gillar våra/mina artiklar om SEO, visa det genom att sprida dem.