Så hittar du den bästa e-handelsplattformen

När ska du starta en e-handel kan valet av plattform kännas övermäktigt. Vissa likställer det med känslan av att köpa hus, men det finns ingen anledning att känna en sådan stress inför detta val. Till skillnad mot vad du kanske trott, så ska du inte leta efter den perfekta e-handelsplattformen. Precis som med mycket annat här i livet så bör du leva i nuet och istället satsa på att hitta en plattform som räcker till det du ska göra i dagsläget.

Jag personligen har varit e-handlare inom en rad olika butiker på ett spann om 1998 till idag. Detta medför också att jag sett en hel del olika plattformar och än idag har jag inte påträffat en e-handelsplattform som är bäst på allt. Resultatet av det blir förstås att man måste göra ett val gällande inom vilket område som man vill ha den bästa plattformen. I och med att vi på Brath bland annat är specialister på sökmotoroptimering, så faller det sig naturligt att denna artikel utgår från ett SEO-perspektiv.

Enkel att använda eller kraftfull?

Ett val som jag upplever att många missar att göra är om plattformen ska vara enkel att använda eller om den ska vara kraftfull. Visst finns det alla möjliga nivåer däremellan, men i mina ögon kan du inte få båda delarna. Ett tydligt exempel på detta är designer av drag-n-drop-karaktär. Denna modell är smidig att använda, i och med att du själv kan sätta ihop utseendet som du önskar, men du har heller ingen kontroll över hur koden ser ut. För att få ordentlig kontroll behöver du alltså bygga ett eget utseende. En del plattformar erbjuder det ena, en del det andra och några få erbjuder båda, men inte samtidigt.

En vanlig fundering är om man ska välja en open source-lösning eller skriva på ett avtal med någon av de plattformar som finns som “software as a service”. För att besvara detta måste du för det första svara på den ovan ställda frågan: ska plattformen vara enkel att använda eller ska den vara kraftfull? För det andra så måste du också förstå att gränsen mellan de två alternativen är något suddig. Vidare så vill jag inflika att det finns tjänster där du kan hyra in dig i en fast installation i någon av open source-plattformarna.

Saker att tänka på när du ska komma igång

Mitt generella råd är först och främst att du ska se till att komma igång. I mina ögon är det inte jättenoga att det blir perfekt från början – välj en plattform som har stöd för en bra betalningslösning och kör. För att inte sätta käppar i hjulet för din SEO finns det dock en del saker att ha i åtanke när du gör ditt val:

1. Riktiga HTML-sidor

Idag är det relativt vanligt att plattformar använder sig av olika former av JavaScript för att ladda sidor. Ett exempel på ett sådant populärt ramverk från Google är angular. Just detta exempel kan skapa stora problem med indexeringen av din sajt och kräver ofta någon form av fallback-lösning. Sett ur ett SEO-perspektiv är detta inte optimalt, utan snarare en nödlösning som bör undvikas. Du bör alltså välja en plattform som visar vanliga, gammaldags HTML-sidor utåt, vilket de flesta plattformar också gör.

2. Export och import

Se till att det finns en bra export av all information som du lagrar på din sajt då du någon gång kommer att vilja byta plattform. När den tiden kommer så kommer du också vilja få med dig allt jobb du lagt ner. Ett av de största problemen vid plattformsbyte är just att få med sig alla sökvägar så att man kan göra redirects, för att på så vis också få med sig det förtroende man byggt upp hos Google.

3. Sökvägar och redirects

Den tredje punkten du bör tänka på är att försäkra dig om att sökvägarna går att hantera och att det också går att göra 301-redirects. Anledningen bakom detta är att du vill undvika att ha massa trasiga sökvägar på din sajt, vilket är extra viktigt om du funderar på att byta till en annan plattform. Ett exempel på en trasig sökväg är när länken är bruten på så vis att sidan man landar på inte längre existerar, vilket i sin tur genererar i att man hamnar på en 404-sida. Detta är inte bara störigt för dina besökare, utan skadar också din sajt sett till sajtens sökmotoroptimering.

Värt att komma ihåg är att det är meckigt att byta plattform samtidigt som det också alltid innefattar ett risktagande. Om du inte är 100 procent säker på till exempel sökmotoroptimeringen, så bör du ta hjälp av någon för att minimera de konsekvenser som medföljer vid ett dåligt arbete.

4. Meta-data

När du väljer plattform så måste du också se till att du kan ändra meta-data såsom title, meta descriptions, canonical-taggar och så vidare. Du behöver kunna sätta upp regler för dem och ändra på individuella sidor. Om du väljer en plattform där detta inte är möjligt så skapar du onödiga problem för dig själv. I de flesta fall finns detta på ett smidigt sätt i back-end, men det är ingen självklarhet så det är helt klart värt att kolla upp först.

5. Sätt fart

I  mina ögon är det som sagt prio att få upp din shop. Ur SEO-hänseende har du mycket att tjäna på att finnas till så snabbt som möjligt. Genom att göra det så kan du börja bygga upp ditt förtroende hos Google (och de andra sökmotorerna) samtidigt som du också kan börja få in data på var det finns pengar att tjäna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *