Så hittar du bästa E-handelsplattformen

Valet av plattform när du ska starta E-handel kan kännas helt övermäktigt. För många kan det kännas som ett husköp men jag skulle vilja föreslå en annan approach. Leta inte efter den perfekta E-handelsplattformen utan hitta en plattform som räcker till det du nu ska göra.

Som handlare med en rad butiker, den första jag själv satte upp 2006 och den äldsta jag äger från 1998, har jag sett en lång rad olika plattformar. Jag skulle utifrån det vilja säga att det idag inte finns någon E-handelsplattform som är bäst på allt, du måste välja inom vilket område du vill ha den bästa. Vi är specialister på SEO så därför är det naturligt att den här posten ser saker framförallt ur SEO-perspektiv.

Enkel att använda eller kraftfull?

Ett val som jag upplever att många missar att de behöver göra är om det ska vara enkelt att använda eller om du ska få en kraftfull plattform. Visst finns alla steg emellan men du kan i mina ögon inte få båda. Ett tydligt exempel på det här är drag-n-drop designer, smidigt att använda, du kan själv sätta ihop utseendet så som du vill ha det men du har ingen kontroll över hur koden ser ut. För att få ordentlig kontroll behöver du bygga ett eget utseende. En del plattformar erbjuder det ena, andra erbjuder det andra och några få båda (men inte samtidigt).

Som ett exempel sätter det här fingret på ett antal saker. Många frågar om de ska välja en open source-lösning eller skriva på med någon av de plattformar som finns som software as a service.  Du behöver svara på frågan ovan först. Dessutom är gränsen mellan dessa båda något suddig, det finns tjänster där du kan hyra in dig i en fast installation av någon open source-plattform.

Välj att komma igång men tänk på detta…

Det generella rådet här är att du ska se till att komma igång. Det är inte jättenoga, i mina ögon, att det blir perfekt från början. Välj en plattform som har stöd för en bra betalningslösning och kör. Det finns några saker du ska ha i åtanke när du väljer däremot, för att inte sätta käppar i hjulet för din SEO:

Riktiga HTML-sidor

Det är tyvärr relativt vanligt, idag, att plattformar använder sig av olika former av JavaScript för att ladda sidor. Angular är ett populärt ramverk från Google till exempel. Detta kan skapa stora problem med indexering och kräver ofta någon form av fallback-lösning. Det är inte alls lysande ur SEO-synpunkt utan en nödlösning som helst ska undvikas. Välj en plattform som visar vanliga gammeldags HTML-sidor utåt, de flesta gör det.

Export och import

Se till att det finns en bra export av all information. Du kommer att vilja byta plattform någon gång, då vill du få med dig allt ditt jobb. Ett av de största problemen vid plattformsbyte är ofta att få med sig alla sökvägar så att man kan göra redirects, för att få med sig det förtroende man byggt upp hos Google.

Sökvägar och redirects

Se till att sökvägarna går att hantera och att det går att göra 301-redirects. Anledningen är att du i framtiden inte vill ha massa trasiga sökvägar på din sajt. Det här gäller extra mycket om du ska byta från en annan plattform. Kom ihåg att det är meckigt och alltid lite av ett risktagande att byta plattform, om du inte är 100% säker på till exempel sökmotoroptimeringen så ta hjälp av någon.

Meta-data

Du behöver kunna ändra Meta-data som Title, Meta Description, canonical-taggar och så vidare. Du behöver kunna sätta upp regler för dem och du behöver kunna ändra på individuella sidor. Annars har du problem. Oftast finns detta på ett smidigt sätt i back end men inte alltid.

Sätt fart

Det är som sagt prio, i mina ögon, på att få upp shoppen. Ur SEO-hänseende har du mycket att tjäna på att finnas så snart som möjligt. Du kan börja tjäna förtroende hos Google, och de andra sökmotorerna, och du kan börja få in data på var det finns pengar att tjäna.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *