Blogg & Insikter

SEO är Googles enda (riktiga) konkurrent

Är det Facebook? Kanske Apple? Nej, SEO är den konkurrent som är hårdast mot Google. Det kan vara lite förvånande men många de många små byråerna runt om i världen är Googles största motståndare.

Fundera på hur stor andel av klicken i ett sökresultat som hamnar på de organiska resultaten i förhållande till annonserna. Det här varierar förstås en hel del mellan sökord och fraser  men låt oss för våra funderingars skull säga att de fördelar sig 50/50.

Det betyder att det finns två sätt att komma åt Googles fantastiskt riktade och lönsamma trafik. Man kan betala Google eller så kan man välja att betala någon annan. 

Inte bara innebär det här att Google missar annonsinäkter som istället landar i SEO-byråernas kassor utan det innebär att de också har en konkurrent som säljer en produkt som är väldigt lik deras. Det är ju deras trafik som säljs. Köparen kan alltså välja någon annan om de upplever att Adwords börjar bli för dyrt. Om klickpriserna blir FÖR höga på Adwords finns alltid alternativet att istället komma åt trafiken via SEO. Istället för ett monopol på den trafiken är Google helt plötsligt konkurrensutsatt.

Just nu är SEO oftast mer kostnadseffektivt än Adwords, över tid. På riktigt kort sikt kan Adwords vara klart vassare och vår rekommendation är som alltid att du ska göra både och så länge du kan få lönsamhet i dem. Om du skulle tappa lönsamhet i en av dem däremot, flytta pengarna till den andra kanalen.

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *