Blogg & Insikter

Sortiment och erbjudande viktigaste arbetet – Intervju med Katrin Lundgren

Fokusera på sortiment och erbjudande och undvik fastna i det tråkiga arbetet, det tipsar Katrin Lundgren, VD på Kodmyran och E-handlare sedan 2001.

Katrin Lundgren är välkänd inom ehandelskretsar, kanske mest som VD för Kodmyran. Katrin har dessutom en lång historia av ehandel i ryggsäcken och det startade 2001.

-Jag födde då upp katter och hade en kull kattungar där mamma katt saknade mjölk. Jag fick inte tag på mjölkersättning här i stan. Ungarna dog och då tänkte jag att ingen annan skulle behöva uppleva det. Jag skulle sälja kattmjölk på nätet. En underbart bred affärside 2001…

Katrin lanserade första butiken 2001, Swecat.se med just den starten. Jag bara körde och utvidgade eftersom med mer kattprodukter säger hon. Idag 15 år senare driver hon Kodmyran, en plattformsleverantör för webshoppar. Vi har utifrån det fått möjligheten att gräva lite i Katrins erfarenheter som handlare och VD.

Att inte lägga för mycket tid på tråkiga detaljer är en av de saker Katrin lyfter under intervjun. När det gäller vad som är viktigt för en plattform så är det en backend som sparar tid som hon lyfter fram. På frågan om Kodmyrans egen plattform inte fanns och hon skulle välja någon annan är det just det som är prioritet. Att inte behöva slösa bort sin tid på att göra sådant som hon beskriver som “tråkigt”. Repetitivt arbete som går att förenkla med en bra plattform.

Katrin 2001, hade, om det funnits några vidare valmöjligheter snarare kört på med något som verkade bra och gått på en mina och kanske är det vad man behöver göra ibland för att komma igång. En del kan älta plattformsvalet i år och kanske aldrig kommer igång, enligt Katrin, andra gasar direkt.

Det finns en tendens att en del ehandlare fastnar vid oviktiga detaljer, då kan det vara bättre att köra på och se hur det går, menar hon. På frågan om hon bara fick jobba med en enda sak i sin butik svarar hon utan att tveka att det är sortiment och erbjudande hon skulle lägga sin tid på. Det är både roligast och viktigast. Utan rätt erbjudande kan du driva hur mycket trafik du vill till sajten, du kommer inte sälja något i alla fall och utan rätt sortiment finns inget att köpa. Det är grunden i all försäljning.

Min reflexion av samtalet med Katrin

Rätt produkt till rätt målgrupp är min egen sammanfattning av samtalet med Katrin Lundgren. Du som handlare behöver ha det i hjärtat hela tiden och det är svårt att ta in hjälp för sådant.

Lite fakta om Kodmyran

  • Katrin Lundgren driver Kodmyran AB som hittas i Sundsvall
  • Huvudprodukten är Shop4Sale, en plattform för Ehandel
  • Under 2014 omsatte de 4,3 Mkr och de har 5,5 anställda
  • Nästan årligen arrangerar Katrin och Kodmyran E-handelsdagarna i Sundsvall

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

15 juli, 2016

2 kommentarer

    Bra inlägg men borde inte antalet besökare vara lika viktigt, utan besökare i butiken spelar det ingen roll hur bra saker du har till salu heller?

    Svara

    Man kanske kan tänka att det är sådant som andra kan göra medan erbjudandet kräver att man verkligen kan produkterna?

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *