När man pratar om sökmotoroptimering i Sverige är det nästan synonymt med att optimera för Googles sökmotor efter över 90 % av svenskar använder Google. Genom att lyssna och läsa om nyheter från Googles team kan du anpassa dig sajt för bästa resultat. Nu har de kommit med ett nytt verktyg & guide för att hjälpa dig: Web Vitals.
Web Vitals är ett enklare verktyg
Deras verktyg Web Vitals tar pulsen på din sajt och ger guidning så att din sajt skickar rätt kvalitetssignaler till Googlebot och därmed får bra ranking och chansen att synas på dina valda sökord.
Problemet har varit att många äldre verktyg & program har varit svåra att förstå för dem som saknar utbildning eller erfarenhet inom webbutveckling, IT eller SEO. Det försöker Google lösa med Web Vitals, det ska vara mer användarvänligt för gemene person. Verktyget lägger fokus på kärnan i din sajt, de viktigaste delarna som måste fungera bra för att sajten ska skicka rätt kvalitet- eller förtroendesignaler till Googlebot och dina besökare.
Och det bästa? Du kan få en Core Web Vitals-rapport direkt i Google Search Console! För svenska GSC heter verktyget “Diagnosrapport om huvudvärden för webben”.
Vad mäter Web Vitals?
Vad verktyget mäter kan så klart förändras med tiden, men under 2020 förklarar Googles team att fokus ligger på tre områden:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Och vad i hela friden betyder det? Vi ska försöka förklara!
1 Largest Contentful Paint (LCP
Här kollar verktyget på laddningstiden. Hur lång tid tar det att ladda din sajt? Här har deras team bestämt att första sidan borde laddas inom 2,5 sekunder för att inte framstå som långsam eller rent av trasig.
2 First Input Delay (FID)
Med FID granskar man interaktiviteten på sajten. Verktyget kollar hur står lång tid det tar för sajten att agera när en besökare interagerar med sajten. När någon klickar på en länk, försöker se en video eller byter sida, kollar Web Vitals hur lång tid det tar för sajten att reagera och göra som besökare vill. Denna typ av handlingar borde ta mindre än 100 millisekunder.
3 Cumulative Layout Shift (CLS)
Här kollar verktyget visuell stabilitet på sidan, alltså att sidan behåller samma layout och utseende från att den laddat färdigt. På många sidor kan du sitta och läsa en artikel och plötsligt hoppar hela texten på grund av en sent laddad annons eller så skyms texten av en irriterande pop-up om deras nyhetsbrev. Men ibland är det inte bara irriterande, denna typ av eftersläntrande laddning kan vara en effekt av en dåligt byggd sajt.
För att mäta CLS har verktyget en egen skala där man vill att sajten ska vara under 0.1. Över 0.25 är ett dåligt resultat.
Vi (och Google) hoppas att detta gör det enklare för sajtägare att själv diagnostisera sin sajt och förstå hur de kan optimera den.