Blogg & Insikter

Single Page App (SPA) – bra eller dåligt för SEO?

För många är single page applications (SPA) det perfekta sättet att skapa sajter på. Det är lätt att använda, ger snyggt resultat och går fort! Men SPA förlitar sig mycket på JavaScript, något som får sökmotoroptimerare att dra öronen åt sig. Är det dåligt för SEO att ha en SPA-sajt? Och hur ska du optimera en SPA-sajt? Det är två frågor som vi ska försöka besvara idag!

Det här är en generell artikel om SPA-sajter och SEO där vi går igenom problem som kan uppstå och hur Google kan reagera. De problem vi beskriver nedan är inte absoluta, alla SPA-sajter har inte denna problematik. Vi vill bara belysa vad man ska se upp med om man funderar på att skaffa en SPA-sajt.

SSR/Prerendering

SPA-sajter kan laddas på olika sätt: direkt i webbläsaren, SSR (serverrendering) eller förrendering (prerendering).

De sajter som laddas direkt i webbläsaren tar hjälp av Javascript och är nog det sämsta alternativet. Javascript och Google har ett komplicerat förhållande, det är inte alltid som Googlebot kan läsa Javascript och det kan leda till att Googlebot missar viktiga delar av din sajt när den spindlar den.

Problemet är laddningstiderna när sajten inte renderas från servern. För besökare går det väldigt snabbt men Googlebot får vänta innan den får all information. Den måste pausa vid varje sida och invänta att Javascript körs för att se ytterligare länkar att följa, sen fortsätta sin väg genom din sajt.  Eller så hamnar Javascript-renderingen i en separat indexeringskö hos Google vilket gör att det tar längre tid för den att hitta nytt innehåll på sajten. Javascript är mer resurskrävande (läs kostsamt) för Google att rendera så detta görs i nästa steg. Det är även tidsbesparande för Googlebot.

Googlebot är ofta inställd på att bara spendera en viss mängd tid på en sajt innan den måste gå vidare så risken finns att Googlebot helt enkelt inte hinner ta sig igenom din sajt innan den måste vidare.

Genom att använda serverrendering, renderas sajten på servern innan den skickas till webbläsaren. Då är det lättare för Googlebot att spindla sajten, men på bekostnaden att det tar lite längre tid än när SPA-sajten laddas som den är tänkt. Fördelarna med att ha en indexerbar sajt överväger dock den sänkta hastigheten.

SPA har inte unika URL:er

Single page application-sajter byggs på ett sätt som inte ger unika URL:er. På grund av hur sajten är byggd finns hela sajten på en sida, vilket är väldigt ett mobilvänligt sätt att presentera en sajt på, men svår för Google att hantera.

Eftersom att en SPA-sajte presenteras som i princip en enda sida, är det svårt till nästan omöjligt att ranka på olika sökord då Google kan bara tolka det som en enda stor sida. Internlänkar som inte skrivna i HTML blir svåra för Google att följa och indexera.

Innan du lanserar en SPA-sajt måste du se till att du har unika URL:er för sajtens alla sidor så att Googlebot kan hitta och indexera dem.

Det går alltså att optimera en SPA-sajt, men det kräver lite mer arbete och man håller noga koll på att sajten indexeras som den ska.

För dig som vill grotta ned dig mer i ämnet finns här två länkar med mer information om SPA-sajter och SEO:

https://www.searchenginejournal.com/google-shares-seo-tips-for-single-page-apps/384100/

https://www.dotcms.com/blog/post/single-page-applications-seo-how-to-get-it-right

I övrigt fortsätter ditt SEO-arbete som normalt med optimerar titlar, meta descriptions och bra innehåll!

Lycka till!

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline arbetar som senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Caroline Danielssons profilsida

4 kommentarer

    Bra artikel Caroline!
    Vet ni någonting om vad Google tänker om den här typen av sidor i framtiden? SPA är ju utan tvekan någonting vi rör oss mot mer och mer…

    Svara

    Vi har inte sett några tecken på att Google skulle börja tycka bättre om dem. Det betyder förstås inte att det aldrig händer men i dagsläget är det en enorm hämsko för den som vill ta positioner.

    Svara

    Har det skett några förändringar här 2 år senare?
    Jag har testat en del SPA-sidor med Lighthouse och lyckas få höga score i såväl Performance och SEO. Är detta vanity metrics så tillvida att man inte kan lita på SEO mätvärdet alls?

    Svara

    Nja, skulle jag väl säga. 🙂 Det finns fler tips på hur man kan komma förbi en del problem som skapas pga SPA men det är fortfarande lite mer “riskabelt” att använda SPA ut ett SEO-perspektiv.

    Jag tror inte att det är vanity metrics så om testerna säger att sajten laddar snabbt är det mest troligt så – men att den ger hög SEO score beror på andra delar än hur väl den kan indexeras eller crawlas. SEO-delen från PageSpeedInsights/Lighthouse tittar på att det är en giltig HTTP-statuskod, att sidan har en titel och H1:a, att sidan har en canonical och inte är blockerad från indexering.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *