A-Ljus var en lokal butik och medlem i Elkedjan i nästan 30 år. När det var komplext för kedjan att komma igång med E-handel valde Jenny Sundberg att bryta ut sin butik och själv satsa online.
E-handeln står idag för 30% av vår omsättning, säger Jenny Sundberg som driver A-ljus, Den fysiska butiken 40% och installation 30% och vår målsättning är att E-handeln ska stå för 60% av omsättningen inom 3 år.
När det drog ut på tiden för Elkedjan att få en fungerande lösning för de nära 100 medlemmarna i landet tröttnade Jenny Sundberg på att vänta. I nästan 30 år har butiken funnits och varit en av medlemmarna men Jenny förstod att det var ett måste att börja sälja online. Den lokala handelns framtid såg knappast tillräckligt ljus ut, särskilt i en liten stad.
Jag insåg ganska snabbt att det inte räckte att trycka på ”öppnaknappen” på webshoppen och sätta sig ner och vänta på att ordrarna skulle dyka upp, säger Jenny. Dessutom besatt jag absolut ingen kunskap alls om hur jag skulle marknadsföra a-ljus.se. Så beslutet att söka hjälp utifrån föll sig rätt naturligt.
Hur det skulle se ut eller fungera online var långt ifrån självklart. De produkter som fungerat bäst i butiken gjorde inte särskilt bra ifrån sig i webbshoppen utan där blev helt andra produkter storsäljare. Efter ett par försök med bland annat annonsering på Facebook kom insikten att SEO var vägen framåt.
Visst går det att lyckas med annonsering också, säger Jenny, men SEO känns som grunden marknadsföringen kan stå på och ett nödvändigt första steg.
Försäljningen i E-handeln ökar stadigt för A-Ljus och målsättningen är att den ska stå för 60% av försäljningen inom 3 år. En av anledningarna är det breda sortimentet och kunnandet, få E-handlare kan visa upp 30 års erfarenhet av sitt segment och samtidigt prestera riktigt bra online. Men, menar Jenny, det finns fortfarande mycket kvar att göra.