Det är säkert inte första gången du funderat på att köpa in tjänster från en SEO-konsult. Tyvärr är det lite komplext att köpa SEO och det är du som måste sätta dig in i vad du behöver.
SEO är en komplex tjänst att köpa in, mycket mer komplext än till exmepel Adwords. En av anledningarna till detta är att det är en långsam utveckling och en investering i något som ligger en bit in i framtiden. Det går alltså inte att snabbt utvärdera en SEO-tjänst utan det krävs en lite längre satsning innan man kan säga om det gått bra eller dåligt.
Det här är något som har utnyttjats av SEO-konsulter, i Sverige och världen, på ett sätt jag har mycket svårt för. Ofta har det handlat om väldigt billiga tjänster som levererar antingen något helt automatiserat eller helt enkelt mycket lite. Eftersom du inte kan utvärdera förrän långt senare kan man under en längre tid ta betalt för en tjänst som inte fungerar eller ger mycket lite. I kombination med långa bindningstider skapar det här stor lönsamhet för konsulter som är beredda att slira lite med leveransen.
En annan aspekt som skapar problem för dig som kund är att ofta verkar SEO-konsulter mycket skickligare än vad de är. Grunderna i SEO är lätta och kan lösas av nästan vem som helst med grundkunskaper. Över år och i skala blir det mycket mer komplext och här krävs mycket mer än någon som kan köra Screaming Frog och skriva titlar. Det här är en förmåga som är svår att mäta även för den mest luttrade av kunder. Många är de konsulter som med ett eller två år på nacken helt plötsligt får seniora uppdrag. Det är naturligtvis inte deras fel att de får uppdrag som är för komplexa för vad de kan lösa, felet ligger i att det finns för få SEO-konsulter i Sverige idag.
Det är nämligen svårt att bli skicklig på SEO. Eftersom förloppen är långa och byråvärlden är snabb kan det vara svårt att arbeta med projekt genom de många faserna i dess livslängd. Hur försäkrar sig en konsult med 2 års erfarenhet om att ditt projekt fortsätter sina framgångar år 3 eller 4? SEO är ett långsamt och långsiktigt arbete och det fjärde året av SEO ska också fortsätta leverera nya kunder.
En del sökmotoroptimerare är snarare IT-manegementkonsulter. Det här är en sista aspekt som gör det svårt att köpa in SEO-tjänster. Behöver du någon som presenterar power points eller behöver du någon som levererar positioner i sökresultaten? Det låter självklart när jag skriver det men det är faktiskt inte så självklart. Många organisationer behöver snarare någon som kommer med input på deras hela webstrategi, med SEO-perspektiv.
Lösning på problemet?
Det finns nog tyvärr ingen enkel lösning på problemet. Jag pratar ofta om transparens och korta bindningstider men det löser inte grundproblemet, det gör det bara något enklare för dig att kontrollera och/eller byta leverantör.
Den lösning jag kan föreslå är att du själv ska bli bättre på sökmotoroptimering. Läs på, lär dig och lär dig utifrån det ställa krav och förstå vad det är du får levererat. Jag menar här dessutom att du inte ska lära dig av en telefonsäljare eller en Stureplanskonsult med sina pitchslides. Du ska sätta dig och läsa på ordentligt, börja till exempel med min bok. Du behöver inte bli en topp-optimerare själv men du behöver ha en aning om vad du köper, annars kommer du köpa fel tjänster.