Blogg & Insikter

Du råkar illa ut på grund av SEO-branschens låga priser

Den svenska SEO-branschen har under de tidiga åren av sin existens lidit av för låga priser. Det låter kanske som en företagsägares sätt att försöka lura till sig en extra slant men det är inte jag som tagit skada av de låga priserna, det är du.

Låt oss börja med att ställa frågan vad det är för skillnad på en varmkorv som kostar 3 kronor och en varmkorv som kostar 30 kronor. De ser lika ut, en brun avlång sak i ett vitt bröd, senap och ketchup ovanpå. Eftersom vi är ekonomiskt lagda väljer vi 3-kronorsalternativet men när vi bitit några gånger i den finns där en gnagande känsla. Precis som i SEO är det innehållet som är skillnaden. Alla som köpt en varmkorv för tre spänn på någon turistort vet att man gör det på egen risk och det är risk det är fråga om här.

Att göra ett arbete med kvalitet inom SEO innebär kostnad och jag tycker att du ska fundera på tre frågor om den SEO du gör idag.

  • Vilka förändringar har gjorts (eller tagits i beaktande om bedömning gjorts att det inte behövs) gällande sajtens struktur, navigering och interna länkar?
  • Hur mycket tid har lagts på titlar, rubriker och texter?
  •  Vilken kvalitet håller länkbygget?

Många av de billiga alternativen i SEO-branschen brottas idag med problem, någon har mer eller mindre gett bort företaget, någon annan tappar huvudparten av sitt värde och en tredje har sparkat hela sitt SEO-team. Det är i mina ögon inte så konstigt, det är lätt att sälja billigt. Frågan du ska ställa dig är hur mycket tid av någon som verkligen kan du får för en femhundring i månaden.

Vad händer när man pressar priset på SEO?

Det går att pressa priser, inom sökmotoroptimering på samma sätt som inom korvtillverkning. Istället för att arbeta med kvalitet i texter kanske men väljer automatgenererat innehåll, istället för att arbeta ordentligt med titlar och rubriker kanske man proppar dem fulla med sökord. Det är naturligtvis inte svart eller vitt, det är en skala som går hela vägen från bluddertexter och footerlänkar till leverantörens egen sajt till team med skribenter och riktiga experter. På samma sätt som det finns varmkorv på hela skalan, från direkt farlig via den som är mest utfyllnad till den som är gjord på rätt sätt, så är det också med SEO.

Det finns en stor brist på specialister i SEO-branschen och har gjort under en mycket lång tid. Om man dessutom är ett av de bolag som sitter under en ordentlig prispress är det lätt hänt att man snabbt rekryterar direkt från någon skola, klär på dessa en senior-roll och skickar ut dem till kunder. Det är inte schysst varken mot medarbetaren eller mot kunden. Vi har faktiskt valt att låta alla som arbetar med SEO gå igenom en två år lång period som analytiker, där någon annan ansvarar för projektet. Just för att det inte går att få tag på medarbetare med erfarenhet som är tillräcklig, ofta inte ens om vi rekryterar från våra konkurrenter.

Mitt råd är alltså att inte välja på pris, eller om du gör det så gör det med öppna ögon. Om du verkligen vill ha trekronorskorven så är det bara att hugga in och hoppas att du klarar dig den här gången också.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *