Blogg & Insikter

Behöver du hjälp med internationell SEO?

Om du har en bra grund i din SEO kan en ny marknad vara ett sätt att växa snabbt. Bra SEO i ett land smittar nästa, du ärver en stor del av kraften och därför måste du ha SEO i tankarna när du går ut på nästa marknad.

En stark sajt, med högt förtroende hos Google, kan vara den bas du behöver stå på för att kunna gå ut på en ny marknad. Om du byggt sajten enligt alla konstens regler och har en stark länkprofil i ryggen så kan det vara en hoppstart när du går ut på nästa marknad. Rätt byggt ärver din nya sajt den styrka och det förtroende du har på hemmamarknaden, därför är det otroligt viktigt att du har SEO i tankarna när du satsar internationellt.

 

Hur gör du internationell SEO?

Om du fattat beslutat att gå vidare med en ny marknad, eller några nya marknader, blir det en hel del teknik. Du behöver fatta rätt beslut om din sajt eller dina sajter. Ska du välja ha allt på en domän eller är det bättre med nationella toppdomäner? Du kommer med säkerhet behöva tagga upp med Hreflang och du har en hel massa andra beslut att fatta och teknik att implementera. Sedan behöver du lokala länkar och det är här de flesta kör fast. Hur vet du vem som är bra på länkar i det land du valt?

Det är lätt att göra bort sig med länkbygge och kvaliteten på leverantörer varierar kraftigt. En är billig och bra, en annan dyr och dålig och där emellan hittar du alla möjliga kombinationer. Välj med försiktighet är mitt råd, särskilt om du ger dig in på marknader mer högre konkurrens.

Brath kan hjälpa dig

Vi på Brath har gjort internationell SEO länge, sanningen är att det är bakgrunden till byrån där vårt första uppdrag var SEO i konkurrensutsatta segment i 22 länder. Idag arbetar vi med SEO i följande länder:

  • USA
  • UK
  • Kanada
  • Australien och andra engelsktalande marknader
  • Spanien
  • Latinamerika med bland andra
    • Costa Rica
    • Argentina
    • Panama
    • Mexiko
    • Dominikanska Republiken
    • Chile
    • Peru
    • Guatemala
  • Italien
  • Frankrike
  • Norge
  • Finland

SEO i Norge och Finland

På många sätt är SEO-klimatet annorlunda i våra grannländer, Norge, Finland och Danmark har alla sin egen karaktär när det kommer till hur man tar positioner i sökresultaten. Min rekommendation är sällan att ge sig ut i Norden först men det finns förstås andra än SEO-mässiga skäl att ge sig in på en marknad. Därför gör vi en extra noga koll på Norge och Finland, Danmark skiljer sig ganska ordentligt och förtjänar en egen artikel.

Norge & Finland

På många sätt är Norge och Finland våra närmsta grannar. Vi kommer att låta bli att ta upp Danmark idag då den marknaden skiljer sig på ett väsentligt sätt, jag skulle vilja beskriva det som skräpigare SEO i brist på bättre ord. Finland och Norge däremot har större likheter med Sverige och är därför marknader där vi valt att finnas. Dessa båda har dessutom mycket gemensamt, som skiljer sig en del från Sverige.

Den begränsade mängden sajter

Den första egenskapen som skiljer sig mot Sverige är den mycket begränsade mängden sajter. Både Norge och Finland är klart mindre än Sverige till befolkning och detta resulterar i att det helt enkelt finns färre sajter. Det innebär i väldigt många fall att konkurrensen är klart lägre om sökorden men det har också en annan aspekt. De inhemska länkarna på de båda marknaderna är till antalet klart färre än i Sverige. Effekten av det blir bland annat att internationella spelare har en fördel.

Det är svårare att bli en auktoritet på respektive marknad med enbart lokala länkar. Även om lokala länkar betyder mer i sökresultaten så kan kraften från ett amerikanskt företag som börjar bygga lokal närvaro överträffa den. Detta då de helt enkelt har mycket mer muskler i form av inbyggd auktoritet.

SEO-branschen är mindre

SEO-branschen i dessa båda länder är mycket mindre än den svenska. Det bidrar till en lägre konkurrens på många sätt. Ett av dessa är att det helt enkelt finns färre skickliga sökmotoroptimerare. Sverige ligger i framkant när det gäller yrkeskunnighet bland SEO, en av anledningarna till det är att det helt enkelt finns en större pool optimerare. En annan anledning är att Sverige i samband med pokerboomen gjorde ett skutt.

Norge och Finland hade inte samma närhet till boomen som den svenska branschen hade. När de svenska (många och framgångsrika) spelbolagen behövde hävda sig internationellt fick svenska sökmotoroptimerare kavla upp ärmarna och bli skickligare. Detta för att kunna tävla om världens tuffaste sökord, på i princip alla marknader. Denna hårda konkurrens för de svenska sökmotoroptimerarna var förstås bra för utvecklingen.

Konkurrensen är lägre, mycket lägre

Konkurrens och potential i sökresultaten i Finland

Detta leder oss in på den sista punkten. Konkurrensen i sökresultaten är oerhört mycket lägre i både Finland och Norge, vissa vertikaler undantaget. Det går att komma oerhört långt i dessa båda länder med mycket små medel. Så länge språket på sajten är bra och det finns in viss auktoritet brukar man kunna komma riktigt långt. Att översätta en webbshop eller sajt kan i många fall räcka långt så länge det är en bra översättning. Värt att komma ihåg här är att potentialen också är klart mindre, även viktat för konkurrens är den möjliga avkastningen i till exempel Finland (som du ser i bilden ovan, hämtad från SEOkartan.se) klart lägre än Sverige.

 

 

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *