Blogg & Insikter

Våga vara personlig i dina produkttexter

Produkttexter! Finns det något tråkigare än att skriva texter till produkterna i shopen? Läser någon ens texterna eller finns de där bara för sökmotorn? Det kan vara så att du har mycket att tjäna på att lägga lite extra tid och vara lite personlig i texterna.

Det är ett problem för många med texter i E-handeln. Din SEO-konsult kommer att säga att du måste ha unik, välskriven text som tydligt och fylligt beskriver dina produkter och kategorier. Ovanpå det behöver du ha rätt sökord i texten, i lagom mängd, absolut inte för mycket. Du ska ha underrubriker och sedan ska du också skriva något intressant.

Alla sidor behöver statiskt innehåll

Det är sant att du behöver statiskt innehåll på alla sidor. Vad är statiskt innehåll då? Vi använder termen för att beskriva text som inte dynamiskt ändras, till exempel på en kategorisida. Alla små textsnuttar som beskriver produkterna, kanske är  det rubrik, kanske är det pris och kanske är det några rader text som beskriver produkten. Alla dessa är dynamiskt innehåll på kategorisidan. De kommer ändras när produkter tillkommer eller försvinner och ordningen kan ändras när en ny bästsäljare seglar upp till toppen. På många sätt liknar kategorisidan ett sökresultat, det är en sökning i din butik efter alla produkter som matchar just den kategorin. Här behövs också text som inte ändra hela tiden, som beskriver kategorin. Det gäller på alla sidor och produktsidor behöver sina beskrivningar om de ska prestera bra i Google.

Ditt innehåll får inte vara kopierat

Innehållet behöver vara unikt, Google sorterar bort innehåll som är duplicerat. Vi har berättat om det en hel massa gånger. Här är några artiklar och videor du ska kolla om du inte har 100% koll på vad duplicerat innehåll är:

  1. Dagens sökfråga – Vad är duplicerat innehåll (Video)
  2. Duplicate Content – Samma innehåll på flera sidor
  3. Google medvetet otydliga om duplicerat innehåll (Video)

Det går att ta positioner även med duplicerat innehåll men det kommer vara ännu ett hinder för att synas bra. Det går att kompensera med andra faktorer men om du vill få en så lätt resa som möjligt behöver du ha unikt innehåll.

Dina texter behöver vara så intressanta som möjligt

I den bästa av världar skulle dina produktbeskrivningar trollbinda läsaren, som bara måste få ett kapitel till. Det är förstås sällan så men det finns goda skäl att vara så intressant det bara går. Aaron har tagit upp det i SEOkliniken och lyfter en idé som inte är helt vanlig. Om du har produkter som passar för lite skojande, då kan det vara läge att bli personlig i dina texter. Se videon, för du har förmodligen inte funderat på de frågeställningar han tar upp.

Hur långa behöver texterna vara?

Den egentliga frågan här är hur mycket information behöver texten innehålla. Det är inte längd i sig som spelar roll. Ju mer och fylligare information om produkten eller kategorien desto bättre och i teorin ska det inte vara någon skillnad om du lyckas förmedla den informationen med en enda mening eller med en hel C-uppsats.

I praktiken fungerar det inte riktigt så. Det är svårt att få in alla nyanser av SEO i en enda mening, därför behöver man ibland skriva en hel guide bara om brödtext. Det betyder att ofta har den som har en längre text en större fördel. Helt enkelt därför att det är lättare att ta upp fler viktiga aspekter av ämnet i en större artikel, det händer nästan av sig självt.

Det är jobbigt med text

Det kan vara både dyrt och jobbigt att fylla på med material. Det är svårt att i produkttexter tävla med så mycket annan text som finns på nätet, har man tio tusen produkter är det sällan rimligt att de alla är lika genomtänkta som en kampanj från kommunikationsavdelningen. Här behöver man hitta en gyllene medelväg. Ett sätt är att anlita någon tjänst för det. Vi har till exempel ett samarbete som går ut på att få fram text och översättningar på ett så prisvärt sätt som möjligt. Kolla artiklarna nedan om du är intresserad av mer information om dessa:

Om du vill fördjupa dig ytterligare vill jag föreslå den här artikeln om Content för E-handel där vi pratar med Tore Friskopp som är en veteran på ämnet.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *