Blogg & Insikter

Sluta famla i mörkret med dina sökord

Det är länge sedan Google valde att ta bort sökordsdata i Google Analytics för dina organiska sökord med hänvisning till personlig integritet hos besökaren. Det är inget problem för integriteten när någon klickar på det sponsrade resultatet konstigt nog. Det betyder att du behöver betala för att lära dig om din egen sajt.

Not provided som du numer är nästan det enda du hittar i sökordsrapporten är ett problem för alla seriösa aktörer inom sökmotoroptimering. Google tillhandahåller inte längre data som är tillräcklig för att du ska kunna ta fram vilka sökord som genererar pengar åt dig (utom om du annonserar hos Google). Till exempel kan du inte se vilka dina 50 mest konverterande sökord är, jag vet nog redan däremot. Nej, jag har förstås inte kunskap om vilka som är dina bästa sökord, jag kan de sajter jag jobbat med däremot, innan och utan.

Förr fick man nämligen bra data på sina organiska sökord, där du nu tvingas förlita dig på en lite halvdan koppling till Google Search Console.  Det här är ett bekymmer för dels ger det ett lite orättvist försprång till oss som har erfarenhet från den tiden, dels gör det att de flesta famlar lite mer i mörkret.

Ett orättvist försprång

Vi som arbetat med SEO innan 2013 har fått se datan på våra sajter, det gör att vi vet att Bussbiljetter Online konverterar bättre än Online Bussbiljetter. Det gör att vi vet att det är inte samma sökord som konverterar på Google Ads som genom SEO och vi har också en bild av vilka det är. Den som är helt färsk eller bara har några år inom SEO har mycket svårare att hitta den kunskapen eller få den erfarenheten. Det är tråkigt på många sätt för det gör att den yngre generationen har en större uppförsbacke. Som om det inte redan var svårt nog att lära sig SEO nu när man har mycket svårare att mäta resultaten av till exempel ett filter.

Det leder till mer rykten, ännu mer myter som svävar runt i SEO-världen, och det är otroligt trist och tar det ett steg närmare magi-tänkandet som var så starkt i branschen för 10-15 år sedan.

Sluta famla i mörkret

Google Ads och trafik från SEO konverterar inte på samma sätt, däremot liknar de varandra. Det betyder att för att du ska få ut maximalt av din SEO vill du också köra Google Ads. Datan från Ads är värd otroligt mycket för din SEO-satsning. Med information om hur dina sökord konverterar kan du lära dig vad det är för landningssidor du ska bygga, vilka sidor du behöver förbättra och så vidare. Här kommer tre snabba tips för att dra ordentlig nytta av Google Ads för att få din data att skina.

Tre tips för att maximera nyttan av din Google Ads

  1. Ett mycket smidigt sätt är att gå igenom sidorna baserat på konvertering i Ads och förbättra dem till dess Google Ads levererar högre konverteringsgrad. På så vid vinner du i SEO också.
  2. Välj ut de bäst konverterande sidorna från Google Ads och fokusera din SEO på dessa, eller liknande sidor.
  3. Ta fram sökordsförslag i sökordshanteraren baserat på specifika sidor du har lite information om. Kör annonsering på de sökord du får fram och se vilka som ger konverteringar, optimera sedan sidorna för dessa ord.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida