SEO är Googles konkurrent

SEO

Google har idag en intäktskälla att tala om, annonsering. En del av den sker i form av Adsense på andra sajter men huvudparten sker i sökresultaten i form av Adwords. Det finns idag inga andra som tillhandahåller den tjänsten i Sverige.

Bing, Eniro, Hitta och alla de andra då, tänker du nu. Visst är det så att det finns företag som vill konkurrera med Google om att sälja annonsering i sökresultat, jag väljer att inte räkna dem däremot. Googles dominans i Sverige är total, 96% av sökningarna sker i deras sökmotor. Om sedan någon receptsajt eller gammal telefonkatalog får en handfull sökningar spelar mindre roll, de är ändå inte konkurrenter.

Googles enda konkurrent om den här marknaden som genererar stora (skattefria) pengar åt Google finns i deras egna sökresultat. Det finns nämligen ett alternativ till att betala Google pengar per klick om man vill driva trafik från sökresultaten. Vi pratar förstås om sökmotoroptimering. Vi som gör sökmotoroptimering åt kunder står i direkt konkurrens med Google om de pengarna, om den som köper in sökmotoroptimering inte kunde göra det är enda alternativet Adwords.

Google kan i dagsläget knappast öka sina intäkter genom att ta marknadsandelar från Bing eller Eniro, det finns inget kvar där att ta. De sprider sig inte så lätt till fler länder heller, de är ganska dominerande världen över. En lösning är att få folk att söka mer, istället för att försöka få fler sökare. Det är något man jobbar hårt med, Chromes adressfält är ett bra exempel, då den också fungerar sökruta genererar den en hel del sökningar. En annan sak att göra för att öka Adwordsinvesteringarna är att ta av SEO-byråerna. Hur gör man då det? Man måste först göra sökmotoroptimering verkningslöst.

Hur saboterar man lättast resultaten av Sökmotoroptimering?

Det har visat sig att Google inte på något lätt sätt kan göra sökmotoroptimering verkningslöst utan att sabotera sina egna sökresultat. Bra sökmotoroptimering är att göra samma sak som vad som skapar bra sökresultat. Genom att minska effekten av sökmotoroptimeringen saboterar man samtidigt sina egna resultat. Man måste alltså hitta en alternativ ingång, få sökmotoroptimerarna att själva misslyckas innan de ens fått resultat.

Och här öppnar vi dörren för PR-maskineriet. Jag vill inte säga rakt ut att det är det här som är anledningen men om jag skulle vilja få folk från SEO till Adwords, skulle jag göra så här. Om man istället för att motverka sökmotoroptimering satsar på att göra alla som arbetar med det sämre på sitt jobb. Kunderna som köper tjänsten kommer få sämre resultat och tycka att Adwords är bättre, därmed på sikt flytta budget från SEO till Adwords. Enkelt, eller hur?

Google har på senare år börjat pumpa ut guider som förklarar hur du ska göra SEO. Hundratals videor från Matt Cutts, varenda stolle på Google berättar mer än gärna och de har till och med satt ihop en stor PDF som de (dåligt) översatt till varenda språk. Alla råd är visserligen bra men långt ifrån de råd som är viktigast att ge. Det här är det geniala. De ger bra råd, de bara underlåter att ge de riktigt bra råden.

De ger mer än gärna rådet att du ska skapa bra innehåll. Det stämmer förstås, bra saker är alltid bra att ha, så även innehåll. Det kommer inte ge dig en förstaplats däremot. Dina konkurrenter kommer också satsa på bra innehåll så i slutändan sitter ni där med miljonkostnader för att kräkas ur er bra innehåll men bara halvdana resultat. Ni har gått på myten om ”etisk sökmotoroptimering” och ni får betala genom att på sikt byta till att skicka pengarna till Googles kontor i något lågskatteland.

Sökmotoroptimering ska ge resultat

Om du råkat hamna i klorna på någon av de konsulter som själva gått på Googles snack, om de säljer ”Synlighet”, ”Etisk Sökmotoroptimering” (ingen kan förklara vad Etik har med SEO att göra) eller dillar om sociala medier för din sökmotoroptimering så kan du i alla fall glädjas åt att förr eller senare tröttnar du och ger dina pengar direkt till Google istället, även om det är sämre avkastning per investerad krona än på riktig sökmotoroptimering är det åtminstone bättre än det du köper idag.

Eller så kan du vända till en byrå som faktiskt kan.