Länkarnas betydelse för sökmotoroptimering

Förr, var länkar inget som spelade någon roll i sökmotoroptimering, då hade vi Altavista som favoritsökmotor i Sverige. Altavista mätte mer eller mindre bara hur många gånger ett ord nämndes på sidan och rankade den utifrån det. Google ändrade spelplanen helt däremot när de kom och deras främsta vapen mot den typen av spam: Länkar.

Googles Pagerank-algoritm är en algoritm för att mäta länkar. Den mäter hur många och hur viktiga länkar som pekar till en viss sida (notera sida, inte sajt) och värderar sidan utifrån det. Pagerank är en ganska komplicerad algoritm och den byggs ut hela tiden, dess funktion däremot är den samma som alltid: Se till det är svårare att manipulera resultaten genom att mäta auktoritet.

Den stora fördelen med att mäta länkar mot att bara mäta innehållet på sidan är att det är mycket mer komplicerat att manipulera länkar. Jämför vad Hagacykel lagt ner i ansträngning med sin minst sagt ålderdomliga metod för sökmotoroptimering med att få stora mängder av andra sajter att länka till dig. Det är mycket mer arbete med att manipulera Pagerank och det är bra för det skapar en tröghet i systemet.

Google har problem med sitt index, det finns massor av skräp och en del är länkrelaterat, det mesta de skickar varningar (Google varnar i Webmaster Tools om de hittat något de tycker bryter mot deras riktlinjer) handlar om den typen av spam som man gör på den egna sajten, indexerar massor av automatgenererade sidor (som sökresultat till exempel) eller arbetar med dold text (exempelvis att dölja en rubrik av typen H1 för besökaren men visa den för Google).

Anledningen till det här är förmodligen inte att folk inte vill spamma i länkgrafen (det är klart att spammarna vill spamma även där) utan att det krävs så lite resurser för att göra det på den egna sajten. Ta indexering av sökresultat, det är till och med lite luddigt vad som är spam och vad som helt enkelt är bra sökmotoroptimering. På den här bloggen finns det kategorisidor, de är egentligen inget annat än ett sökresultat och det är fullt rimligt att ha kategorier på en blogg. Om jag la alla poster i 10.000 olika kategorier däremot så att den stora massan sidor på sajten bara är olika sorteringar av de poster jag skrivit så är det spam. Någonstans däremellan hittar du gränsen.

Varför har då Google sådana problem trots länkgrafen?

Det är en mycket bra fråga, fram till ungefär förra året upplevde jag att Google förbättrade sökresultaten kontinuerligt. Det blev bättre och bättre sökresultat hela tiden. Det senaste året är min magkänsla att de misslyckats, istället för att förbättra så har det på många ställen blivit sämre.

En förklaring kan vara att algoritmerna Google använder sig av numer är så komplexa att de själva inte riktigt klarar av att förutspå förändringarna som kommer av en uppdatering. Det blir mycket collateral damage utanför de sökresultat de manuellt granskat för att betygsätta uppdateringen, de jämför ett stort antal sökresultat i samband med varje uppdatering, hur det såg ut tidigare och hur det ser ut efter och bestämmer utifrån det om uppdateringen ska rullas ut eller inte. Det skulle kunna ge resultatet av smutsigare och smutsigare sökresultat på sökmotorns bakgator.

En annan förklaring kan vara att de haft en annan ingång med de två stora uppdateringarna Panda och Pingvin. Istället för att fokusera på att göra sökresultaten bättre har de fokuserat på att “sätta dit” sajter som manipulerat resultaten för mycket i deras ögon. Panda gav en smäll till stora sajter som synts på massor av long tail-sökord medan Pingvinen attackerade sajter med för aggressiva länkar. Google har tidigare varit tydliga med att varje uppdaterings främsta mål är att förbättra sökresultaten, de här båda hade ett annat främsta mål.

 

Kommentarer

  1. ” (notera sida, inte sajt) “. Det var intressant! Jag har alltid levt i villfarelsen att det är sajten totalt som räknas. Är det viktigt att den enskilda sidan har bra inlänkar direkt till sig istället för att de länkas till sajtens startsida? Är svaret så enkelt som att det är djuplänkning som är grejen?

  2. Sajten har egenskaper som också spelar roll men det är den enskilda sidans länkar till sig (även internt på sajten) som är viktigast.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *