Blogg & Insikter

Hur du blir av med dåliga inlänkar

När du har haft en sajt i flera år har du säkert hunnit få en hel del länkar in till den (så kallade inlänkar). Vissa kanske du har skapat själv genom samarbeten, en del har du kanske köpt, andra kommer naturligt från andra sajter som vill länka till dig. Hur man byggde länkar förr och nu är väldigt olika, dåtidens länkbygge kan vara rent av skadligt för sajten idag.

Frågan vi ska försöka besvara idag är hur du kan identifiera och göra dig av med dåliga länkar!

När någon länkar till dig från en dålig sajt kan det påverka din PageRank. Google lägger fortfarande mycket vikt vid din länkprofil. Har du bara länkar från spammiga sajter tolkar Google det som att du också kan ha en spammig sajt och trycker bort din sajt från sökresultaten.

För att ta bort dåliga inlänkar måste du:

  • Se över din länkprofil och identifiera dåliga länkar
  • Kontakta sajtägaren och be dem ta bort länken till din sajt
  • Skapa en disavow-fil och skicka in till Google

1. Se över din länkprofil och identifiera dåliga länkar

Innan du kan rensa bort dåliga länkar måste du hitta dem. Det gäller att granska alla hörn på sajten. Har du någon gång lagt dolda länkar i footern, exempelvis? Det är ett gammalt, utdaterat knep för att “förbättra” sin länkprofil och få högre ranking. Idag kan sådana knep få Googlebot att lägga din sajt i ett filter såsom Pingvinen. Och då har du betydligt mer arbete framför dig.

Ett snabbt sätt att få en överblick är att använda ett verktyg som Majestic eller Ahrefs och undersöka dina inlänkar. Det är gratis att skapa ett konto och därefter kan du välja en prisklass beroende hur mycket information du vill få tillgång till.

Det går också att använda Google Search Console för att granska dina inlänkar men du kan inte få ut lika många inlänkar via dem.

Slutligen finns det add-ons till Chrome som kan visa alla länkar på en öppen sida i webbläsaren. Det betyder dock att du behöver öppna göra mer manuellt arbete. Detta verktyg kan dock vara bäst om du ser en specifik sida presterar dåligt eller har sjunkit kraftigt i ranking.

När du har en lista på alla inlänkar, eller så många som du lyckas få fram, är det dags att börja gå igenom dem. Det finns flera sätt att granska inlänkar:

  1. Undersök domänen – domäner från andra länder kan te sig som konstigt i sajtens länkprofil om du har en sajt som är helt på svenska och inte erbjuder andra språk. Det brukar vara värt att ta en extratitt på domäner från länder där engelska inte är ett självklart andraspråk. Du kan se top-level-domains (Sverige har .se, Norge har .no osv) för de flesta länderna här. Om du har en sajt med svensk text och hittar många inlänkar från en domän som slutar på .ru (Ryssland), är det värt att ta en extra titt på dem.
  2. Granska ankartexter – se vilka ankartexter som sajterna använder när de länkar till din sajt. Ankartexter på andra språk, alltför generiska eller som innehåller spam är röda flaggor som kräver närmare undersökning av domänen.
  3. Titta på URL:en – ibland behöver du bara se URL:en för att veta att du har en spammig länk. En URL som innehåller ord som inte alls är kopplad till din sajt samt ofta kopplas ihop med spam (exempelvis läkemedel) är med största sannolikhet en dålig inlänk.

2. Kontakta sajtägaren och be dem ta bort länken till din sajt

När du har sammanställt ett dokument med dåliga inlänkar behöver du hitta kontaktinformation till domänerna. Sök på sajten efter kontaktsidor, webmastermail eller liknande. Många spamsajter kan ha kontaktformulär men formulären skickas till en fejk mailadress. Det är dock värt att i första hand försöka kontakta sajtägaren och be dem ta bort länken till din sajt. Får du inget svar får du anta att mailadressen är fejk och gå vidare till vårt nästa steg.

3. Skapa en disavow-fil och skicka till Google

Du kan meddela Google att du vill “disavow” en länk, alltså att du friskriver dig från länken. En disavow tolkar Google som att du har fått en länk som du inte kan ta bort men inte vill vidkännas. Du kan skapa en fil med alla spammiga domäner via Google Search Console och ladda upp filen så Google kan läsa den. Det finns ingen information om hur lång tid det tar Google att agera på filen, du får helt enkelt avvakta och se. Du kan läsa mer utförligt om detta verktyg hos Ahrefs (engelsk text).

Som sajtägare med intresse för SEO är länkbygge en stor del av ditt arbete. Du är så klart noggrann och väljer bara ut de bästa och mest lämpade till din sajt. Men det är fritt fram för vilken sajt som helst att länka till dig. De behöver inte meddela dig och du kommer inte att märka det om du inte ser över din länkprofil någon gång ibland. Om du märker att din sajt presterar sämre eller plötsligt tappar flera positioner i sökresultatet, uppmanar vi att du genast ser över dina inlänkar som ett steg i analysarbetet.

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *