Blogg & Insikter

Nå dina kunder bättre med remarketing

Någonting vi ofta märkt när vi pratat med våra kunder är att de ibland pratar om remarketing som något som bara kan användas vid display-annonsering. I själva verket är det ett verktyg som dels kan användas inom display men också inom sök och shopping-annonsering.

Du kan med hjälp av listor baserade på data som samlats in från användare som besökt din webbplats, rikta annonser mot personer som tidigare har interagerat med din sajt och visat intresse för dina produkter eller tjänster. Det är då sannolikt att de är mer köpbenägna, eftersom att de redan känner till varumärket eller relaterade produkter/tjänster. Det kan till exempel vara personer som besökt en viss produktsida under de senaste 90 dagarna. Maximalt kan dessa användare vara på en lista i 540 dagar, detta gör alltså att den data som finns på listorna hålls relevant.

För att skydda den personliga användardatan för personerna som samlas in på remarketinglistorna, så behöver dessa listor innehålla data från minst 1000 (för att kunna användas i söknätverket) respektive 100 (för att kunna användas i displaynätverket) aktiva användare de senaste 30 dagarna innan de kan användas.

Några olika typer av remarketing

Det finns olika typer av remarketing som kan användas för olika kampanjer. Här är några av dem och exempel på hur de kan användas.

  • Display remarketing

Med display remarketing väljer du ut bilder som ska visas för användarna som du väljer att rikta annonseringen mot. Det är lätt att nå användarna på dina remarketinglistor genom display-annonsering eftersom att annonserna har en stor räckvidd över appar och webbplatser. Det går även att nå användarna över flera av deras enheter.

  • Dynamisk remarketing

Med dynamisk remarketing kan du visa produkter eller annat innehåll som är relaterat till det som användarna visade intresse för, eller andra produkter som är relaterade till det som de handlade på din sajt. Annonserna kan visas när användarna är inne på andra sajter i display-nätverket.

  • Remarketinglistor för sökannonser (RLSA)

Med remarketinglistor för sökannonser kan du justera buden för den speciella målgrupp som finns på dina listor. Du kan till exempel lägga bud på speciella sökord för just användarna på den listan, eftersom att de redan visat intresse för dina produkter kan det vara värt att lägga bud på mer generella sökningar för just dessa eftersom att du redan vet vad de har för intention med sina sökningar.

  • Videoremarketing

Videoremarketing kan användas för att nå dina användare när de tittat på dina klipp eller youtube-kanaler. Annonser kan då visas för dem igen när de är inne på YouTube eller när de är inne på webbplatser och appar som ingår i display-nätverket.

  • Remarketing med kundlistor

Om dina kunder har gett dig kontaktuppgifter kan du använda listor med dessa uppgifter för att visa produkter när de är inloggade på Google. Uppgifterna kan då till exempel komma från att kunderna gått med i din kundklubb eller valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Victoria Hjort

SEM-specialist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *