Blogg & Insikter

Hur du hittar och optimerar utdaterat innehåll på din sajt

Ytterligare ett år har passerat och vi har klivit in i ett helt nytt decennium. Google har blivit äldre, smartare och kan nu förstå och tolka vårt innehåll på ett bättre sätt än någonsin tidigare. Förhoppningsvis har vi sajtägare också blivit smartare, vi har iallafall gått och blivit ett år äldre. Likaså, har vårt innehåll på våra sajter blivit äldre och i vissa fall inaktuellt.

Vi tänkte därför i denna artikel skriva om vad man som sajtägare kan göra för att uppdatera, förbättra och även återvinna ditt utdaterade innehåll. Välkommen till 2020!

Premierar Google nytt innehåll?

För er som är bekanta med den en gång så populära serien “How I met your mother” har säkert även hört Barney Stinson yttra de berömda orden “New is ALWAYS better”. Men är det verkligen så för Googles algoritm?
Vi som arbetar med SEO får ofta frågor om nytt och färskt innehåll är bättre, om man vill ranka på sina utvalda sökord. Svaret är dock, som det mesta inom SEO… trumvirvel… att det beror på!
Nytt är inte nödvändigtvis alltid bättre men ofta behöver man uppdatera och förnya sitt innehåll för att kunna erbjuda det bästa svaret på sökfrågan. Detta gäller speciellt om man jobbar i en föränderlig bransch. Om Barney Stinson hade varit SEO-specialist hade han förmodligen skanderat “Relevant is ALWAYS better!”.

Vikten av nytt och färskt innehåll

Beroende på vilken bransch man är i så är vikten av nytt och fräscht innehåll olika. En nyhetssajt har per definition alltid har nya artiklar i sitt flöde, samtidigt som en rörmokare inte har samma behov av att skriva om det senaste som händer i dennes bransch. Det är således upp till dig som sajtägare att avgöra hur tidskänsligt ditt innehåll är.

Vi vill här poängtera att det inte spelar någon roll om man uppdaterar sitt innehåll bara för uppdaterandets skull. Det måste finnas en anledning till att man uppdaterar det. Denna anledning kan exempelvis vara att det finns något annat att tillägga för att göra svaret på sökfrågan än mer relevant än det tidigare var, alternativt att det tidigare inlägget har blivit inaktuellt.
Exempelvis kan en sajt som skriver om resor behöva uppdatera varje gång det är en förändring som ens läsare bör känna till. Särskilt viktigt blir detta om man har skrivit om ämnen som är tidskänsliga, exempelvis, “När firar man det kinesiska nyåret?”, då detta datum ändras från år till år.

Att ha nytt och färskt innehåll är viktigt för Google, som läser av hur aktuellt och trovärdigt det du skriver är (det är ingen hemlighet att det kinesiska nyåret går av stapeln den 25:e januari 2020) Google vet.
Det är också viktigt för användarna, då allt mer inaktuell information kan göra så att man tappar allt förtroende hos sina läsare. Det vore inte speciellt kul att fira in det kinesiska nyåret helt själv, en vecka efter alla andra.

Då Google blir allt bättre på att förstå innehåll måste sajtägare nu vara allt mer uppmärksamma på att det som står på sajten också stämmer överens med den verklighet vi lever i idag. Det går inte längre att komma undan med att ha innehåll som är utdaterat.

Hur går man tillväga för att identifiera sitt utdaterade material?

För att identifiera sitt utdaterade material kan man gå tillväga på flera sätt. Det absolut bästa är att läsa igenom sitt innehåll och säkerställa att det är bra och stämmer även i detta decennium. Denna process kan dock ta tid, speciellt om sajten du arbetar med har mycket innehåll. Vi tänkte därför lista några andra knep för hur man kan gå tillväga för att identifiera innehåll som man kan behöva optimera ytterligare.

Analysera vilka sidor som presterar sämre än tidigare

Med hjälp av Google Search Console och Google Analytics går det nu på ett smidigt sätt se statistik över sin sajt. En indikation på att något presterar sämre är att klickfrekvensen går ner eller att avvisningsfrekvensen går upp. Man kan även titta på om genomsnittlig position har förändrats, eller ännu värre, om konverteringarna avstannar.
Om tydliga förändringar sker på något av dessa fronter kan det vara värt att titta närmare på just dessa sidor. Återigen, detta tillvägagångssätt kan användas på alla typer av sajter men främst rekommenderar vi att göra detta på större sajter vars innehåll inte går att gå igenom manuellt.

Titta på vilket innehåll Google indexerat

Genom att göra en så kallad “Site-sökning” på Google kan du som sajtägare få se vad Google har indexerat för typ av innehåll. Detta kan vara en bra idé att göra om du vet med dig att du har skrivit något som nu inte längre är aktuellt. Exempelvis om Zlatan har bytt klubblag… igen, kan du skriva in: Site:dindomän.se “Zlatan”, för att få upp alla de artiklar som Google indexerat där “Zlatan” nämns.
Detta fungerar givetvis för årtal och längre meningar också, kom bara ihåg att sätta längre meningar inom citationstecken.

Analysera utdaterat innehåll med hjälp av crawler-verktyg

Ibland kan det vara så att vissa sidor inte dyker vid en site-sökning eller att det är så många sidor att det blir svårt att manuellt hantera innehållet på ett överskådligt sätt. Då kan man vända sig till något crawler-verktyg exempelvis Screaming Frog. Vi ska inte gå in på detaljerna över hur man kan extrahera specifik information med hjälp av detta verktyg, för detta kan ni läsa mer på på screamingfrog.co.uk.
Det viktiga är att det går att göra och att man kan få ut exakt vilka sidor som innehåller det ord eller fras man valt att extrahera.
Om man har tillgång till Screaming frog (eller något annat verktyg för att crawla sin sajt) kan man även använda detta för att se vilka sidor din sajt länkar till som inte längre fungerar. Även detta är viktigt att uppdatera, då för många länkar till sidor som inte längre existerar kan vara frustrerande, både för Google såväl som för användarna.

Vilket innehåll bör man göra sig av med?

Det finns givetvis innehåll som inte går att rädda, men för den sakens skull ska man inte ta bort sitt innehåll, det går att återvinna. Smart va?!
Det innehåll som du kan göra dig av med och “återvinna” är exempelvis:

  • Produkter och/eller tjänster du inte längre tillhandahåller (och inte kommer tillhandahålla i framtiden)
  • Jobbannonser (som redan blivit tillsatta)
  • Profilsidor för före detta anställda
  • Dubbletter av sidor

När vi säger “återvinna” menar vi att dessa typer av sidor går att dirigera om med en 301, för att man inte ska förlora eventuell länkkraft för dessa sidor. Detta är en lösning som fungerar i de flesta fall.

Avslutningsvis – Datummärkning av sina inlägg

Som många säkert känner till går det att datummärka sina inlägg så att det syns direkt i sökresultatet. Detta är givetvis bra, första och kanske även andra året. Men sen kan denna datumstämpel snarare vara något negativt än positivt.
Många gånger ser man ett inlägg som är från 2013 och undviker att klicka på detta för att det finns nyare, mer aktuella inlägg precis över.

Det finns inget “rätt” eller “fel” när det kommer till datummärkning, det är upp till var och en. Vi vill dock vara tydliga med att Google inte kommer att ranka sidan bättre bara för att du ändrar datumet. Uppdaterar du datumet utan att uppdatera innehållet kommer Google inte tolka detta som att ditt innehåll är nytt. De enda du lurar är dig själv och kanske de som klickar på ditt inlägg i tron om att artikeln kommer besvara deras fråga. Den senare gruppen kommer dock bli besvikna när de firar det kinesiska nyåret en vecka senare än resten av världen.

Ska man då datummärka sina inlägg?

Ja vi tycker att man bör göra detta, så länge du arbetar med att kontinuerligt uppdatera de inlägg som lätt kan bli utdaterade. Arbetar du exempelvis i WordPress finns det plug-in som exempelvis tar bort datumstämpeln efter första året, vilket kan vara en bra idé om du vet med dig att du inte kommer ha tid för att gå igenom ditt innehåll varje år.

Vi hoppas att denna artikel sporrar dig som sajtägare att ta en ordentlig titt på ditt innehåll och uppdaterar det som behövs för att din sida ska erbjuda det mest relevanta svaret på dina potentiella kunders frågor under 2020.

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *