Blogg & Insikter

Google+ Vad var det och vad hände med det?

Google har gjort en lång rad försök med sociala nätverk och senast ut var Google+ som skulle bli det nya inom SEO, enligt sociala medie-experterna av den tiden. Vi förutspådde att det skulle vi lika öde som Second Life, bedöm du vem som hade rätt.

Kommer du ihåg Second Life? Då kommer du kanske inte heller ihåg Google+ eller har någon aning om vad som hänt med det?

Google har traditionellt varit riktigt dåligt på att förstå människor, det är min tolkning. Buzz, Wave, Google+ och så vidare är alla exempel på försök att skapa community, ta upp kampen med Facebook eller MySpace för den delen. Ingen har lyckats. Vänta lite, tänker du nu, Youtube gick ju bra? Ja, Youtube måste beskrivas som en framgång men Google startade inte Youtube. Man köpte Youtube för 1,65 miljarder dollar.

Google försökte med alla medel

Ett sätt att försöka vinna mark från Facebook var att göra det senaste försöket Google+ till något som spelade roll i sök. Man gjorde det till en del av de lokala sökresultaten och det är vad som idag finns kvar som delar i Google My Business. En annan fördel Google tänkte sig gentemot sina konkurrenter var att man tvingade samtliga anställda att vara aktiva på Google+ trots att det kanske inte kom riktigt naturligt för de flesta. Under en kort period fick det SEO-samhället att snabbt skaffa sig ett konto och börja följa Matt Cutts. Det klingade snabbt av och Google+ blev känt som en diskussionsklubb för Google-ingenjörer, motsatsen till ungt och spännande alltså.

Likt den korta period då Google hade tillgång till Twitters ”Fire Hose” och kunde publicera Tweets i sökresultaten i realtid hade man i första hand en teknisk ingång snarare än en social. Det verkade, åtminstone för mig, som att man trodde att snabb teknik skulle locka de breda massorna. Redan efter ett år kapade man bort överenskommelsen med Twitter däremot, ingen var intresserad av att se 140 tecken långa budskap som råkade nämna det man sökt efter.

Det var omöjligt att slå Facebook

Facebook dominerade totalt på den tiden efter det vacuum som uppstått när MySpace mer eller mindre kraschade. Nya uppstickare som Twitter och Instagram hade också gjort det mer eller mindre omöjligt för Google att slå sig in på den sociala marknaden och 2019 lade man helt ner projektet. Delar införlivades istället i Google My Business och är idag funktionen för att posta nyheter eller lämna recensioner. Som så många gånger förr när Google försökt sig på något socialt blev det inget av det och visst har det en viss påverkan på lokal SEO idag, men då i form av Google My Business. Facebook hade ett försprång och en förståelse för användarna som Google helt enkelt saknade.

När jag 2014 gjorde jämförelsen med Second Life, en plattform till och med svenska myndigheter investerat i, var det i formen av hypead men öde plattform. Så här såg min artikel ut då:

2014: Är Google+ det nya Second Life?

Ödemark

Google vill att du använder Google+, de vill det verkligen. Om de inte lyckas locka dig dit med godis så kommer de försöka tvinga dig dit. Inte konstigt att vi som arbetar med SEO håller ögonen på plattformen, de verkar ju beredda att göra vad som helst för att vi ska använda den.

Vi en första anblick är Google+ väldigt likt Second Life, om du minns 3D-världen där du kunde svassa runt och göra lite vad som helst. Det påminner inte om Second Lifes framgångsperiod utan om hur det såg ut snabbt efter. När svenska folket investerat i en virtuell ambassad som var så öde att det inte ens fanns tumbleweeds som rullade förbi. När de enda som fanns på plats var någon enstaka stackars avdankad community manager som försökte få uppmärksamhet.

Eftersom ett community med bara community managers (eller sociala medier-experter eller webmasters osv, osv) som pratar med varandra knappast är vad Google är ute efter har de gjort en hel del saker för att försöka pressa in oss andra användare i deras sociala nätverk. De har ordnat så fint att om du vill kommentera på deras (faktiskt framgångsrika) Youtube så behöver du vara inloggad med Google+. De har ordnat så att du kan få en fin bild av dig själv i sökresultaten om du har en profil och de har försökt på en massa andra sätt att locka dig dit.

Vad de däremot inte har gjort, även Google måste dra gränsen någonstans, är att sabotera deras flaggskepp, deras sökmotor. Google har varit mycket tydliga med att de inte använder signaler från Google+ i algoritmen som styr sökresultaten. Det Google+ faktiskt gjort däremot är att den gett riktiga länkar som mycket väl varit synliga för spindlarna och som därigenom påverkat, precis som alla andra sajter påverkar.

Länkar är nämligen den viktigaste delen av Googles algoritm, något som alla som arbetar med seriös sökmotoroptimering är väl medvetna om. Tro inte att de tär en övergående trend, Google har förstås testat att köra sökmotorn utan länksignalen och enligt dem själva blir resultaten mycket, mycket sämre.

 

Om du är intresserad av vad som hände med Google+

Om du fortfarande är intresserad av av som hände med Google+ hittar du mer information från Google här.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida