Blogg & Insikter

Fixa lokal SEO med Google My Business

Lokal SEO betyder att du fokuserar på företagets omgivning och närområden. Istället för att titta på hur du kan nå ut till hela Sverige, lägger du om ditt fokus och tittar på hur du kan synas när någon i din stad eller kommun Googlar på dina sökord och ditt varumärke eller företagsnamn. Ett smart sätt att synas är att använda sig av Googles gratisverktyg: Google My Business. Framhäv ditt företag och skapa en stark närvaro på nätet.

Syns i kartsökningar

Genom att lägga till och verifiera företagsadressen kommer ditt företag att markeras ut på Googles kartor. Många använder kartfunktionen för att hitta restauranger, tjänster, produkter och hotell nära dem. Här vill du så klart synas! Speciellt om det är hög konkurrens om sökordet och du har svårt att ta topplaceringar. Söker vi på “restauranger Örnsköldsvik” på Google får vi detta resultat:

skärmdump från Google på restauranger i Övik

Det här syns alltså längst upp i sökresultatet, innan de organiska förslagen kommer, men under annonserna. Här kan man utläsa information såsom betyg, adress, öppettider, bilder och karta som visar var företaget ligger. Vanligtvis syns de 3 topprankade kartsökningar överst. Man måste alltså klicka på “fler platser” för att få se andra restauranger.

Klickar man på “fler platser” eller på kartan skickas man automatiskt över till Googles kart-flik där man få se en större karta och fler alternativ. Väljer man i nästa steg att klicka på en restaurang får man se all information som företaget har lagt in i Google My Business samt recensioner från objektiva sajter såsom TrustPilot och TripAdvisor.

Alternativt kanske någon söker på ditt företagsnamn. Med Google My Business dyker det upp en stor ruta till höger om sökresultatet där du får sammanfattad information om företaget. Nedan ser du ett exempel om man söker på “brath”:

skärmdump från sökresultat med sökord "brath"

Som du kan se får man plats med mycket information i rutan, samt möjligheter att följa länkar för ännu mer information.

Hur du kommer igång med Google My Business

Först ska du söka på ditt företagsnamn och se om du redan finns utplacerad på GMB. De som har haft en sajt i några år brukar redan har blivit inplacerad på kartan. Då gäller det att ta ägarskap över informationen. Finns ditt företag inte med måste du addera det. Båda sakerna kan du göra genom att följa den här länken: https://business.google.com/create.

Följ instruktionerna i länken och var noga med att fylla i alla uppgifter du kan. Ju mer innehåll du lägger till, desto mer kan Google presentera och använda för att se om ditt företag borde dyka upp på olika sökningar.

Viktigt att verifiera ditt konto och ägarskap

För att sortera bort falska konton och företag, kräver Google att du verifierar att du är ägaren och att företaget finns. Du kan verifiera på flera sätt, men vissa är inte tillgängliga för alla. Enklast är att göra det genom snigelpost. Du får ett brev från Google till din företagsadress med instruktioner hur du verifierar ditt ägarskap. På så sätt kan Google förstå att din fysiska adress stämmer och att du faktiskt äger företaget. Du kan läsa mer om att verifiera din GMB här.

Google kommer inte att visa ditt företag eller några ändringar du genomför förrän du har verifierat företaget.

Lägg alltid till bilder

En viktig del är att lägga till bilder, främst ditt profilfoto. Det ska inte vara en stor logotyp utan en bild som representerar ditt företag väl. Du kan lägga till en logotyp och borde göra det, men det ska inte vara profilbilden. Profilbilden kan vara bilder på anställda, bild på byggnaden eller någon typ av produkt som ni säljer och som representerar företaget.

Det går att lägga till fler bilder än profil och logotyp som besökare kan titta igenom. För restauranger och hotell vill man så klart lägga till extra bilder på vackra maträtter eller hotellrummen. E-handlare vill visa upp sina bästsäljande produkter och konsulter visar sina anställda “in action” på arbetsplatser.

Analysera Google My Business-data

Google samlar hela tiden data som ägaren av ett GMB-konto har tillgång till. Med deras data kan du se hur besökarna hittade ditt företag, vad besökarna gör (klickar de på dina länkar eller ringer?), hur många som klickar på era bilder och så vidare. Google kallar datan för Insights och den är viktig att hålla ett öga på. Genom att analysera datan kan du se om du behöver addera något, förändra något eller om det, förhoppningsvis, går lysande bra!

Du behöver egentligen inte ha en sajt för Google My Business

En sak med Google My Business är att du behöver inte ha en egen sajt för att synas på nätet. Det är inte alla företag som känner att de behöver en sajt (vi skulle nog argumentera emot det) och med Google My Business kan du synas på nätet utan att ha en sajt som behöver underhållas och optimeras.

Google My Business är i slutändan ännu ett verktyg som hjälper dig att optimera din närvaro på nätet och gör dig mer synlig i sökresultaten. Även om GMB är främst riktad mot lokal SEO kommer den även att hjälpa dig nationellt, speciellt om du arbetar inom en nischad bransch med få konkurrenter!

Lycka till!

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *