Slå hårt eller slå inte alls – ett av mina topptips för digital marknadsföring

Ibland är det läge för att vara försiktig. Ibland är försiktighet det sämsta du kan ägna dig åt. Tyvärr krävs det ofta erfarenhet för att veta när. 

När man laminerar eller damaskerar stål. Alltså när man sammanfogar två olika typer av stål i lager (som ett samurajsvärd eller en riktigt dyr kökskniv). Då finns det inget utrymme för tvekan. När stålet är rätt temperatur är det bråttom och du får inte göra fel, gör du det är det bara att börja om. Snabbare, hårdare, rakare, ljöd ropen genom rummet när vi stod i smedjan senast, om man är försiktig eller slår fel, då går det åt skogen.

Det här är inte bara sant i smedjan, det är minst lika sant inom digital marknadsföring. Ibland måste man slå hårt, rakt och snabbt. Därmed måste all försiktighet kastas ut. Ett försiktigt hammarslag är nämligen inget hammarslag. Ett tydligt sådant exempel är de segment inom SEO där konkurrensen är mördande hård.

Vi gjorde en undersökning inom Casino-vertikalen i USA under 12 månader. På topp 20 på de stora sökorden fanns vi och 19 konkurrenter i början. 12 månader senare fanns vi, 1 av dessa konkurrenter och 18 helt nya.

Vad betyder det här undrar du förstås? Varför är det sådan omsättning på konkurrenterna? Svaret är att de agerar på det sätt den marknaden kräver. Konkurrensen i USA inom spel har alltid varit mycket högre än överallt annars. Det betyder, nästan alltid, att man måste ta en mycket hög risk för att kunna vinna.

Det finns inget utrymme för att vara försiktig och alla de som redan har en position är förstås mycket mer försiktiga än dem som inte har någon. Om man inte har något att förlora har man alltså en mycket större chans att vinna.

På samma sätt som tävlande ramlar på världscupen i storslalom, något man själv inte gör i backen, så beror det på att man slåss om att vara snabbast i världen. Om man vill åka så fort måste man åka på toppen av sin förmåga.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *