Blogg & Insikter

Hur fungerar flödesregler i Google Merchant Center?

När det kommer till annonsering på Googles Shopping-nätverk (matnyttig information om hur du kommer igång med Google Shopping kan du hitta här) är skicket på din produktfeed A och O. Att rätt attribut finns med och är korrekt formaterade i feeden är ofta direkt avgörande för hur annonseringen presterar.

För många e-handelsplattformar saknas dock funktioner för att säkerställa feedhygienen när det primära produktflödet skapas. Ett alternativ då är att använda sig av betaltjänster av tredje part för att göra ändringar eller lägga till nya attribut. Ett annat alternativ är att använda de flödesregler som finns som standard i Google Merchant Center, vilket visserligen inte erbjuder lika stor flexibilitet som tredjepartsverktygen, men likväl kan lösa många av problemen man kan stöta på när det gäller feedformatering. Dessutom är det helt kostnadsfritt.

För att hitta fram till flödesreglerna går du in i Merchant Center, klickar på Produkter och därefter Flöden i vänstermenyn. Sedan klickar du på den feed du vill ändra i och väljer flödesregler i menyn ovanför.

Genom att klicka på +-tecknet ges du därefter möjlighet att ändra i attribut i feeden eller skapa nya attribut baserat på den data som redan finns i flödet. Om till exempel attributet “varumärke” saknas i feeden, men produkttitlarna innehåller varumärkesnamn, så kan du skapa en regel som söker i produkttitlarna efter varumärkestermer som du definierar, och anger dem som värden under det nya attributet “varumärke”:

Om situationen skulle vara den omvända – att du vill använda det existerande attributet “varumärke” och lägga till det i produkttitlarna – så går det också att fixa med hjälp av flödesregler.

Att få bra avkastning på sina investeringar på Google Shopping hänger i slutändan på hur du lägger upp strategi och optimerar annonseringen i Google Ads, men det första steget på väg dit är att se till att ditt produktflöde är i bra form. Flödesreglerna i Merchant Center är ett bra verktyg som kan hjälpa dig att fixa de vanligaste problemen man kan stöta på inom det området. Vill du dyka djupare i ämnet hittar du Googles hjälpsida om flödersregler här.

Karl Lindgren

SEM-specialist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *