Blogg & Insikter

Våra tio bästa tips för att sälja mer med SEO

SEO behöver inte vara allt för svårt. Det finns saker som du helt klart kan göra själv, det viktiga är att det gäller att veta när det är dags att ta hjälp.

Påtar du själv med sökmotoroptimering? Känns det svårt att komma igång eller är det kanske svårt att sätta fingret på vad som är det viktigaste just nu? Med erfarenhet kommer i första hand förmågan att prioritera insatser och på Brath har vi just den erfarenheten. Därför vill vi passa på att berätta om våra tio bästa tips för dig som vill lyckas med SEO.

Missa inte sökordsanalysen

Använd Googles Sökordsplaneraren och hitta de rätta orden för dig. Tänk på att välja ord som rimligtvis ger försäljning, “Lära sig cykla” kommer inte ge lika stor ökning som “Reservdelar Cykel”, även om det skulle ha högre total volym. Mer läsning om hur du gör en sökordsanalys.

Gå på den lägst hängande frukten först

Att ändra titlar och rubriker är ett litet jobb jämfört med så mycket annat inom SEO. Att få med sökordet för sidan i titeln är den enskilt viktigaste faktorn du kan åtgärda på en sida dessutom. Se över dina titlar och rubriker! Här hittar du en djupare genomgång av hur dina landningssidor bör se ut.

Besvara dina besökares frågor

Tänk på hur dina kunder söker och ge svar på vad de letar efter. När vill de hitta en kategorisida och när vill de hitta en produktsida? Vilka borde landa på startsidan och vilka ska kanske egentligen hitta din FAQ? “Hur beställer man från Bosses butik” kanske hör hemma på FAQ medan “Beställa från butiken” kanske ska landa på startsidan.

Bygg din auktoritet

En av de allra viktigaste delarna av SEO är att ha andra sajter som länkar till din. En länk från en stark sajt kommer här ge mer skjuts i sökresultaten än en hel massa pillande på sajten. En stark sajt i Googles ögon är en sajt som är relevant för dig och som i sin tur har gott om länkar in från andra starka sajter. Det finns dom som menar att man istället för att ta kontroll över situationen ska gå runt och hoppas att det händer spontant, vi delar inte den åsikten.

Håll dig borta från smarta JS-ramverk och annat som kan hindra Google

Det finns en hel massa system för att bygga upp sin sajt. En riktlinje kan vara att ju flashigare det känns desto större är risken att Google helt enkelt inte klarar av att läsa sajten på ett bra sätt. Två bra sökningar i Googles sökruta är Site: och Cache: med din sida efter. Om något ser oväntat ut där kan det vara dags att se över plattformen. Har du Google Search Console så kan du också testa dina sidor där för att se hur Google ser dem.

Akta dig för att gå på för hårt

Här är tyvärr en balansgång man måste gå. Att se till att sökordet finns i texten och rubriken är bra. Att göra det hundra gånger är dåligt. Exakt hur “tuff” text du kan ha på en sida är olika från sajt till sajt. Det här gäller på ett dussintal andra faktorer med, hur aggressiv törs du vara med länkar, hur många filtreringar kan du visa för Google på dina kategorisidor och så vidare. Försök hitta fingertoppskänslan. Fördjupa dig genom att läsa på om Panda och Pingvin till exempel.

Bygg “innehållsrikt” innehåll


Många SEO-konsulter kommer nog säga att du ska fylla på med mer text. Ofta kan det vara något som hjälper men det viktigaste här är faktiskt att innehållet är matnyttigt. Själva längden är sekundär. Ju mer användbar information för dina användare du kan fånga i din prosa desto bättre är texten i sökmotorns ögon. I videon ovan, som fortfarande är aktuell fat den har några år på nacken, går jag och Aaron igenom hur vi ser på innehåll.

Tänk igenom din huvudnavigering

Länkarna i din navigering gör att sidorna de pekar till blir de allra viktigaste ur Googles ögon. Du behöver därför väga dessa på guldvåg, slösa inte bort viktighet på sidor som inte är så viktiga. Ju mindre navigering du har desto mer kraft till de sidor som faktiskt finns där.

Se till att din sajt är snabb och mobilanpassad

Idag kommer man inte undan med att ha en långsam sajt eller en sajt som bara fungerar för desktop. Google kommer kraftigt sänka dig om någon av dessa faktorer inte lever upp till deras krav. Kraven på hastighet varierar mellan olika segment men en bra tumregel är att åtminstone inte vara långsammare än konkurrenterna. Testa din sajt i Google PageSpeed Insights.

Slutligen, ta hjälp Innan det är för sent

Ett av de vanligaste problemen vi måste lösa är när någon gått allt för hårt fram, oavsett om det är en konkurrent eller någon som fixat sin sajt själv. Om man fastnar i något av Google många filter kan det ta mycket lång tid och många förlorade intäktskronor innan man är tillbaka på banan. Missade ompekningar vid ett domän- eller plattformsbyte kan krascha vilken fin SEO som helst. Ska du göra större förändring eller ska du gasa på din SEO, kolla med någon konsult om det finns risk. Vi hjälper förstås mer än gärna till här, kontakta oss så tar vi en titt.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

11 mars, 2020

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *