Kom igång med Google Shopping

Till skillnad från textannonserna i Google Ads som syns baserat på de sökord du väljer ut så använder Google Shopping produktdata, som du som annonsör laddat upp till Merchant Center, för att visa en Shopping-annons med produktbild, titel, pris och namnet på din butik. Låt oss gå igenom hur du kommer igång med Google shopping.

Skapa ett konto i Merchant Center

Det första steget är att skapa ett Merchant Center konto. Efter att du öppnat kontot behöver du göra en del inställningar och bland annat verifiera din webbplats, företagsinformation och kontaktuppgifter. Ytterligare information hittar du i den Onboarding-guide som Google tillhandahåller.

Ladda upp din produktdata

Steg två är att skicka in produktinformationen in till Merchant Center. Det gör du genom att tillgängliggöra ett primärt flöde som omfattar obligatorisk produktdata, i rätt format, som gör att Google kan formatera din produktinformation för att senare kunna visa Shopping-annonser. Flödet består av attribut, vissa obligatoriska, så som id (unikt id för produkten), titel, beskrivning, pris, bild (länk till bild) och länk till produktsidan på din sajt.

Flödet, som exempelvis kan vara i xml-formatet eller Google Sheet, är tidskrävande att skapa manuellt, speciellt om du har väldigt många produkter. Därför finns oftast ett tillägg eller “plug-in” till den e-handelsplattform som du använder som underlättar skapandet av feeden. Då kommer information från en befintlig källa, dvs produktdatan som du har på din sajt. Och skulle du exempelvis sänka priset på en produkt på din sajt, kommer även priset ändras i flödet, så att korrekt pris visas för potentiella kunder när de ser Shopping-annonsen.

Börja annonsera

Har du lyckats med att skapa ett flödet är det dags att länka ditt Merchant Center-konto med ditt Google Ads-konto. Det gör man genom att välja “Länkade konton” i Merchant Center gränssnittet och därefter följa instruktionerna som finns för att “länka konto”.

Sista steget är att hoppa över till ditt Google Ads-konto och skapa en ny kampanj. Av de kampanjtyper som finns att välja bland, så väljer du Shopping. Efter detta steg står du inför valet, om du ska börja med standard eller Smart Shopping. Att gå igenom skillnaden mellan dessa två kräver ett nytt blogginlägg, men är du inte van att hantera Shopping-kampanjer så kan “smart”-varianten vara en bra startpunkt, förutsatt du redan har en konverteringar i ditt Google Ads-konto. Resterande steg för att slutföra alla inställningar omfattar bland annat välja land du synas i, om du skapa annonser för alla produkter i flödet, skapa annons och välja budget.

Sammanfattningsvis

Har du som e-handlare redan sökannonsering i Google Ads, i form av textannonser, men saknar Shopping-kampanj, är det en stark rekommendation att utöka annonseringen med Shopping-annonser. Braths SEM-specialister i Stockholm är vana att optimera Shopping-kampanjer och ger bästa möjliga avkastning på din investering i Google Ads.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *