Blogg & Insikter

YouTube SEO – Så rankar du högt på YouTube

Google lägger allt mer energi på video, vilket vi har kunnat se inte minst i sökresultaten, där Google ger allt mer utrymme för video och bilder. Denna SEO-guide för YouTube är skriven för dig som vill öka synligheten på dina videoklipp och optimera dem för att ranka högt på YouTube. Den gamla devisen “syns man inte finns man inte” gäller även här. Fortsätt läs och följ våra tips, så kommer du öka dina chanser att synas på YouTube.

Rankingfaktorer för YouTube

Precis som Googles algoritm har YouTube så kallade rankingfaktorer som de tittar på när de värderar ett videoklipp och huruvida klippet ska ranka. Det är svårt att lista samtliga rankingfaktorer för YouTube då ingen vet exakt vad YouTube värderar som just rankingfaktorer. Faktorer som signalerar för YouTube att de bör premiera just ditt klipp är:

  • Kommentarer på din video
  • När någon klickar på “Prenumerera”
  • När någon ger dig en tumme upp (tumme ner är en negativ signal)
  • När någon delar din video
  • Hög klickfrekvens (CTR)
  • Lång visningstid för din video

Självklart är detta bara några av de saker som YouTube tittar på. Fokus bör hela tiden vara på att skapa så högkvalitativt innehåll som möjligt. Har du inte bra material spelar optimeringen inte så stor roll, ingen kommer vilja titta på det ändå.

Våra tips för hur du rankar högt på YouTube

För att du ska lyckas med din YouTube-kanal så har vi listat 15 viktiga saker att tänka på för att du ska öka dina chanser att ranka högt på YouTube.

Nischa din kanal mot ett specifikt ämne

YouTube, likt Google, gillar när de kan placera kanaler i “fack”, då detta blir mer begripligt för algoritmen. Tiden då Youtubers kunde göra en video om katter ena veckan och smink den andra är förbi. Genom att nischa sin kanal på ett specifikt ämne ökar man sina chanser att synas och ranka högt på de söktermer man optimerar för.

Tanken här är att man ska ha målsättningen att bli expert inom sin lilla nisch. Blir man det i YouTubes ögon ökar chanserna till att man kommer på första sidan i sökresultatet, om någon skulle söka på relevanta sökningar som du producerat videoinnehåll för.

När man sen är en etablerad Youtuber, med många subscribers, kan man börja sväva ut lite mer. Youtubers som har fått många prenumeranter, fans, och en och annan “hater” kan unna sig lyxen att göra videos om allt möjligt, då dessa kommer ses och delas av följarskaran.

Ta reda på vad folk söker efter på YouTube (Sökordsanalys)

För att veta vad du ska skapa videoinnehåll kring måste du först ta reda på vad potentiella användare söker efter. Har du en nystartad kanal måste du också väga in hur stor konkurrensen är kring söktermerna i fråga. Keywordtool.io och Ahrefs är två exempel på verktyg som man kan använda för att få uppslag och idéer till videoklipp man kan producera. Googles sökordsplanerare är ett annat verktyg som går att använda för detta ändamål.

Om man inte har tillgång till dessa verktyg kan man istället använda sig av “autocomplete” funktionen som YouTube har. Genom att exempelvis skriva in början på en fras “Hur v…” kan man få upp många spännande alternativ.

Youtube autocomplete exempel

Hur många som söker varje månad är dock inte möjligt att få reda på, men i ärlighetens namn så prickar dessa verktyg sällan helt 100 % rätt heller.

En sista utväg, om “autocomplete” inte levererar, är att snegla på konkurrenternas videos och deras titlar. Har du tur kan du hitta luckor i vad som gjorts och var det kan finnas utrymme att skapa video kring. Allt är inte gjort… än.

Optimera din kanal

Att optimera sin kanal är lite som att “styla” sin webbsajt eller “pimpa” sin sida på Facebook. Vi vet, man ska inte döma en bok efter omslaget, men detta är YouTube så var beredd på att bli dömd.

Du kan optimera din YouTube-kanal genom att:

  • Implementera en snygg topp banner
  • Lägg till en snygg kanalikon (profilbild)
  • Skapa spellistor
  • Länka till andra, liknande kanaler
  • Skriv en beskrivning av din kanal
  • Gör en presentationsvideo om dig och vad din kanal handlar om i stort

Optimera videons filnamn

Likt foton på webbsidor rekommenderar vi att man döper själva videofilen till något som beskriver innehållet på att bra sätt. Filnamnet får således gärna innehålla det sökord eller sökterm som du ämnar att optimera för.

Optimera videoklippets titel

Optimera din videos titel är en av de viktigaste åtgärder för att YouTube ska kunna tillgodogöra sig innehållet och för att ditt klipp ska kunna ranka på sökordet/söktermen i fråga.
Skriv därför en beskrivande titel, där sökordet naturligt finns med. Det absolut bästa är om du skriver en titel som sätter ditt sökord i rätt kontext. Om ditt sökord är “Youtube SEO” kan det vara en idé att sätta det i ett sammanhang, beroende på hur din video är utformad. Om det är en steg för steg guide kan titeln se ut som följer:

“Den kompletta guiden för Youtube SEO 2020 – Steg för steg”

Försök att hålla titeln kort och koncis. I skrivandes stund, på de tester som vi själva utfört, tillåter YouTube titlar som är under 560 pixlar. Om din titel blir för lång kan YouTube välja att klippa bort det som inte får plats. Det är därför en bra tumregel att försöka få med sökordet i början av titeln, så att det viktiga sökordet inte faller bort.

Välj en lockande “thumbnail” för hög klickfrekvens

Förutom titeln så är “thumbnail” något som kan vara tungan på vågen för huruvida ditt klipp blir klickat på eller inte. En “thumbnail” skulle kunna beskriva som en förhandsgranskning av ditt videoklipp. En bild som ger en liten föraning om vad som komma skall.
Välj din “thumbnail” med omsorg och försök inte lura in potentiella tittare genom att göra thumbnail-bilden till något som videon inte kommer att visa. Ingen gillar “clickbaits”

Skriv en genomtänkt beskrivning

Förutom titeln på klippet bör du även skriva en bra och rättvis beskrivning av innehållet på din video. Inkludera sökordet även här, då YouTube, som inte kan tolka själva innehållet på bilderna, använder denna beskrivning för att själva förstå vad videon handlar om. Beskrivningen bör också locka den som ska titta på klippet, så försök att inkludera någon “cliffhanger” eller motivering till varför man bör titta på hela videon. Du kan max använda 1000 tecken för denna beskrivning enligt Google, men vårt råd är att hålla det kortare än så. En genomtänkt beskrivning som inkluderar sökorden behöver sällan vara så pass lång som 1000 tecken.

Fokusera på visningstiden

En av de viktigaste rankingfaktorerna för YouTube är visningstiden för klippen, det vill säga hur lång tid den som tittar verkligen tittar på ditt klipp. Som du säkert räknat ut gäller det att ha så hög visningstid som möjligt. Helst vill du att den som tittar ska se på hela din video.

YouTube, likt sociala medier, vill att deras användare ska stanna på deras plattformar för det är då de kan sälja och visa annonser. Du som skapar innehåll på YouTube är därför en viktig del i hur dessa plattformar tjänar pengar. Youtubers, som skapar innehåll som får användare att stanna kvar och titta på fler annonser, premieras med högre ranking.

Detta innebär att ju längre dina tittare tittar på dina klipp, desto bättre för dig och för YouTube

Visningstid för Youtube

Bra bildkvalitét

Man kan tycka att denna punkt inte behövs år 2020 men vi ser fortfarande massor av klipp med usel bildkvalitét. Få personer orkar sitta och titta på ett klipp där kameran skakar. Om folk inte orkar titta kommer du heller inte ranka med din video. Försök därför välja dina minst skakiga bilder.

Utmärkt kvalitet på ljudet

Det pratas mycket om att titta på YouTube men det talas sällan om att “lyssna” på YouTube. YouTube-användare tenderar att “multitaska” när de är online, det detta gör att ljudet på ditt klipp är minst lika viktigt som bilden (kanske viktigare). Hur ofta stannar öppnar man inte upp fliken för YouTube när det helt plötsligt blir tyst, för att finna att det är en reklamfilm utan ljud? Tänk på ljudet så ökar man chanserna till att folk orkar lyssna klart på vad du har att säga.

Använd taggar

Att använda taggar är väldigt användbart när man vill kategorisera sin video. Man skulle kunna likna taggarna vid hashtags, som kategoriserar innehållet och gör det enklare för användarna att hitta. Det hjälper också YouTube att förstå själva innehållet i videomaterialet. Man bör “tagga upp” sina videoklipp med relevanta taggar, en tagg för det primära sökordet och ett par taggar för relaterade sökord som beskriver innehållet i videon.

Var uppmärksam på att inte använda för många taggar. Det fanns en anledning till att Google slutade använda så kallade meta-taggar. Att överoptimera är aldrig en bra idé, lagom är bäst, även på tuben.
För att läsa mer om att tagga sina videoklipp rekommenderar vi Brian Deans utförliga artikel om just taggar för YouTube.

Lägg till undertexter

Undertexter är mycket användbara och det är beundransvärt att se när en Youtuber tar sig tid att transkribera och implementera undertexter. Det inkluderar människor som kanske inte hade kunnat ta del av innehållet om det inte fanns text att tillgå.

Att transkribera sina videos kan också ge fördelar om man bäddar in videon på sin blogg eller annan webbplats och implementerar strukturerad data för video. Mer om detta nedan.

Bädda in videon på din webbplats/blogg

Om du har en blogg eller webbplats kan du med fördel bädda in den där. Genom att bädda in ditt videoklipp i din blogg ökar du inte bara dina chanser att dina fans ser din video, det stärker också din blogg då du kan erbjuda olika typer av innehåll, både text och video (förmodligen i kombination med vanliga bilder).

När man bäddar in en video på sin sajt kan man även märka upp videon med strukturerad data, som då ökar chanserna att videon dyker upp i Googles sökresultat.
Har man transkriberat innehållet kan denna text även användas när man implementerar strukturerad data, som hjälper Google att förstå och tolka innehållet. Detta ökar chanserna till att man rankar på så kallade “Long-tail” termer, även för video.

Om du inte har tillgång till en egen blogg kan du alltid sträcka ut en hand till någon som har en blogg och har skrivit om det ämne du har gjort en video om. Har man tur kan detta leda till ett lyckat samarbete (speciellt om bloggaren inte har en egen YouTube-kanal).

Sprid din video

Har du en ny YouTube-kanal är detta steg extra viktigt. Få kommer hitta din video om YouTube inte kan dra några slutsatser baserat på användardata. Försök därför sprida dina videoklipp i dina sociala mediekanaler. Var dock medveten om att vissa videoklipp inte passar för alla kanaler. Gör du träningsvideos bör du inte lägga upp dessa på LinkedIn. Det är bättre att dela videoklipp på de plattformar där man tror de “rätta” publiken finns. Om detta innebär färre visningar är det ändå bättre än om man får negativ respons och korta visningstider.
Förutom att dela videoklippen via sociala medier kan man också länka till dem i relevanta forum etcetera. Man kan också skicka dem direkt till nära vänner och familj. De kan fungera som kvalitetskontroll, om de inte orkar se hela ditt klipp så gör nog ingen annan det heller.

Avsluta dina videoklipp med en call-to-action (och en “end screen”)

Om någon har tittat till slutet på din video är detta det perfekta läget att be dem om en tumme upp, att de ska prenumerera eller något annat passande. Om någon har tagit sig till slutet av din video är sannolikheten stor att de gillade vad de såg. Vissa Youtubers väljer att lägga detta i inledningen av sin video, vilket i sig inte behöver vara fel. Vi resonerar dock som så att inledningen är viktig för att trollbinda och underhålla sin publik, så att de fortsätter titta. Fokusera därför på eventuell call-to-action i slutet av ditt klipp. Vill du göra det riktigt snyggt kan du även implementera en så kallad “end screen”, eller “slutskärm” som Google kallar det på svenska, där du rekommenderar andra videoklipp som du gjort.

Youtube Subscribe

Läs mer om YouTube optimering

Nu när du har kommit så här långt i vår artikel antar vi att de är seriös med att vilja starta en YouTube-kanal eller bli riktigt grym på YouTube SEO. Denna guide är förhoppningsvis en bra start men det finns mycket mer att lära sig, om man vill bli expert på YouTube. Vi rekommenderar därför att fortsätta läsa på och framförallt testa dig fram för att själv upptäcka vad som fungerar och inte fungerar.

Vi rekommenderar följande artiklar (och video) för den som vill ha mer kött på benen och ranka högt på YouTube:

https://backlinko.com/how-to-rank-youtube-videos
https://www.searchenginewatch.com/2019/02/04/youtube-optimization-guide/
https://ahrefs.com/blog/youtube-seo/
https://www.youtube.com/watch?v=c_eRcdE8NKA

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

31 januari, 2020

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *