Dagens sökfråga: Behöver man en sökordsdomän för att ranka?

Sökordsdomäner, eller EMD som det ofta kallas (exact match domain), har länge varit en teknik för att lättare kunna ranka på specifika sökord med relativt hög konkurrens. Vad det är och hur det funkar får du reda på i det här klippet.

Magnus och Aaron pratar också om vikten av sökordsdomäner nu, förr och i framtiden. Trenden är tydlig, att ha sökordet i domännamnet har en positiv effekt, men inte i lika stor utsträckning som tidigare. Det faktum att tekniken i stor utsträckning använts för att generera trafik och sedan skicka den vidare genom annonser har också gjort att det i vissa branscher kan minska förtroendet för sajten med en EMD i förhållande till ett mer generellt namn.

Du hittar också klippet på Youtube om du hellre vill titta där. Om du har frågor du gärna skulle vilja ha svar på och som vi inte tagit upp här, eller om du bara gillar vår videoserie och vill ge oss ett glatt tillrop, tar vi gärna mot sådant på fraga@brath.se.

Kommentarer

  1. EMD är oerhört viktigt, jag tror att ni missar något. Titta bara på sökresultatet för sökmotoroptimering. Det borde vara ett av de allra hårdaste och där är det nästan bara EMD.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *