Blogg & Insikter

Bygg en navigering som får din SEO att flyga. SEO-kliniken

Skapar din navigering problem för din SEO? Aaron tittar på Sox.se i SEO-kliniken och kan visa ett antal problemområden med sajtens navigering, och hur du kan lösa samma problem på din egen sajt.

Navigeringen skapar flera versioner av sig själv i Googles cache och långt från de viktigaste sidorna kommer först. Se videon nedan och om du fortfarande vill veta mer går vi igenom navigeringens huvudprinciper nedanför.

 

Tänk så här när det gäller din navigering

Det är ibland svårt att veta hur man ska börja med sin meny, vilka sidor ska visas, vilka ska inte visas. Här får du SEO-perspektivet på en navigering, det finns fler perspektiv men om du vill att din SEO ska flyga så behöver du ta med dessa tre punkter när du bygger din meny.

Indexeras

Det allra första vi måste titta på när det gäller navigeringen på en sajt är att den indexeras rätt. Det finns ett flertal skäl till att en navigering inte ser riktig ut i Googles ögon och ofta har det att göra med hur den renderas. En vanlig HTML-meny, som antingen är skriven i HTML eller en sådan som spottas ut av PHP eller .NET är nästan aldrig några problem men om man använder till exempel ett javascript-framework kan det ställa till en hel del bekymmer.

Du kan titta i Google Search Console för att få se hur en sida renderas av Google eller så kan du använda mitt favoritsätt. Öppna Googles Text-cache så kan du läsa rakt upp och ner hur Google tolkar sajten. Skriv helt enkelt in cache: framför namnet på din sajt i browserfönstret och välj sedan Visa version med endast text.

Om din navigering inte ser ut som en rad med länkar så är något fel, förmodligen med just renderingen.

Ganska ofta hittar man nuförtiden flera olika varianter av navigeringen, det kan till exempel bero på att man skriver ut både mobil-version och desktop version samtidigt men inte för besökaren. Det är inte ett lika stort problem men det är ett problem.

 

Vägas på guldvåg

Det andra vi ska ta med oss är att länkarna i navigeringen styr hur din sajt kommer att ranka i sökresultaten. Det är lätt att tro att man ska ta med sajtens alla sidor i menyn av den anledningen men inget kunde vara mer fel.

Eftersom navigeringen vanligtvis finns på alla sidor på sajten belastar de varje del lika mycket och det är generellt vettigt att hålla nere antalet länkar. Precis som för länkar från en sajt till en annan är det viktigt att hålla relevans och struktur i sin navigering. De viktigaste sidorna på sajten behöver kunna nås från alla sidor men de sidor som bara är viktiga i en viss vertikal bör inte göra det. Här rekommendera vi till exempel att inte ha för många kategorier i toppnivån och inte länka till alla underkategorier i navigeringen. Se gärna Aarons exempel på en sajt med megameny.

Djup

Baserat på det vill man också ha ett djup i sajten och det bygger man med navigeringen. Toppnivån ska helst bara länka till toppnivån men när man väl gått in i en huvudkategori så vill man se underkategorier, eller produkter och sidor i den kategorin. Det spelar egentligen inte så stor roll hur det ser ut för besökaren men för Google vill man ha ett tydligt träd. En av anledningarna till det är lättare för sökmotorn att förstå vad som är vad på sajten och i vilka sökresultat den ska visa vilka sidor.

En annan anledning är att det tas ut en skatt på länkar, endast en viss procent, låt oss säga 85% av styrkan i en viss sida kan fördelas på länkarna och om det blir väldigt mycket länkar på en sida blir den andelen ganska stor. Om man kan hålla nere antalet länkar i navigeringen och bara visa de viktigaste sidorna är mycket vunnet. Med det sagt vill du inte missa att få med rätt sidor i navigeringen.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *