Blogg & Insikter

Dagens sökfråga: Meta-taggar, Keywords, description och liknande, ska jag bry mig?

Det finns en hel del information man kan lägga i sidhuvudet på en sida. Ofta kallas de lite slarvigt Meta-taggar. Här finns till exempel Meta Keywords, Meta Description och en del andra och den stora frågan idag är om man alls ska bry sig om dessa och i så fall vilka?

Vi tar upp title, meta description, meta keywords, vad de är och hur de fungerar. Vi går också igenom rel next och prev tillsammans med hreflang. Vi är medvetna om att dessa taggar ofta skapar förvirring bland de som är nya inom sökmotoroptimering och vi vill reda ut lite bland begreppen. Title är oerhört viktig för Google medan meta keywords inte alls spelar roll. Hur ska man veta vad som är vad och vad man ska lägga tid på. Vi går igenom det du behöver veta om hur du berättar för Google att något är samma material fast på ett annat språk, vad som är nästa steg i pagineringen och så vidare.

Om du är intresserad av att få ett svar på en egen fråga så maila fraga@brath.se och om du vill vara säker på att inte missa något avsnitt av dagens sökfråga så kan du prenumerera på rss-feeden eller på Youtube-kanalen.

Lite mer läsning

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *