Blogg & Insikter

Dagens sökfråga: Negativ SEO, vad är det?

I dagens sökfråga gör Aaron och jag en liten dykning i fenomenet negativ SEO. Var kommer det ifrån, hur startade det och vad är det idag?

2010 (Notera att jag säger fel årtal i klippet, vi kände förstås till fenomenet men det bar emot lite att skriva om metoder att sabotera. Det är inte något jag alls vill uppmana till. ) skrev jag för första gången om vad som på den tiden kallades Google Bowling. Genom att simulera ”fult” länkbygge kunde man redan sedan länge sänka konkurrenter i sökresultaten. På senare år har det pratats en hel del mer om vad som till slut fick namnet negativ SEO eller negativ sökmotoroptimering.

Vi pratar i avsnittet lite om hur det utvecklats, hur det ser ut idag och vad som gjorde det till ett populärt samtalsämne från att ha varit något obskyrt. Det är förstås Pingvinen som gjorde negativ SEO till ett ämne för fikasamtal. I och med att Pingvinen fick så mycket uppmärksamhet och att den gjorde att det kunde ta väldigt lång tid att få ordning på resultat även om man rensat så blev negativ SEO något man faktiskt var rädd för (och som testades de mer ljusskygga i branschen).

Om du gillar vår serie Dagens Sökfråga så kan du prenumerera på den på Youtube. Du kan, för att uppmuntra oss, klicka like på videon också.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *