Så fungerar filter i sökresultat

Filter

Det verkar som att det fortfarande finns folk i branschen som inte förstår hur filtrering i sökresultaten fungerar. Det är därför dags att vi reder ut begreppen. Så här fungerar filter.

Till att börja med, det finns två saker som kan påverka din placering negativt i sökresultaten som inte är den vanliga algoritmen. Om du fått en placering på grund av bra länkar och starkt innehåll finns det alltså även andra aspekter att ta hänsyn till. Ankartext är ett bra exempel, det krävs länkar med rätt ankartext för att ta positioner i sökresultaten men rätt vad det är så körs Pingvin-filtret och då rensas de sidor som har för mycket av en viss ankartext bort. Du klättrade tack vare ankartexterna, när filtret körs blir du av med positionerna.

De två sakerna som kan hända är filtrering och det Google kallar Manual Action. Manual action är när en kvalitetsgranskare på Google undersökt din sajt och kommit fram till att den inte förtjänar den position den har. En manuell åtgärd görs och du får också då (och endast då) ett meddelande i Googles Webmaster Tools. Om du råkat ut för en manuell åtgärd behöver du fixa det problem som gör att det hänt och sedan göra en reconsideration request, också det i Webmaster Tools.

Filter i sökresultaten

Det finns flera filter i sökresultaten som körs med olika intervall, Panda och Pingvin är de mest kända. Panda körs numer löpande under ungefär 14 dagar varje månad, Pingvinen mer sällan. Positioner som tagits mellan dessa körningar kan alltså mycket väl tappas när en körning görs. Det finns och har funnits en lång rad filter genom tiderna och som en nybörjare inom SEO kan det vara svårt att förstå att trots att man tagit positioner på vissa sökord ligger man i högriskzonen för att åka ut. Om du bara jobbat aktivt med SEO i 6 månader finns det filter du ännu aldrig sett köras.

Det går alltså att med sämre metoder, footerlänkar är ett aktuellt exempel, tillfälligt ta positioner men för att i ett senare skede falla som en sten. En erfaren sökmotoroptimerare vet detta och man kan mycket väl anse att det är en risk värd att ta- Att tillfälligt hålla positioner på ett sökord man inte annars har möjlighet att ta kan mycket väl vara en lönsam strategi. Det gäller att veta vad man gör däremot och för det krävs erfarenhet.