Blogg & Insikter

Google, AI och en magisk chat

Att Google bryr sig om AI och lanseringen av ChatGPT borde inte ha missats av någon. Ligger Google efter och kommer Bing nu bli större? Knappast.

Idag gick Google ut med, i sina riktlinjer för webmasters, att det spelar ingen roll om det är en människa eller en bot som skapat innehållet på din sajt. Om det är bra så är det bra och då vill de visa det. Det är egentligen ingen skillnad mot tidigare, algoritmen gör det algoritmen gör. Under en period tjatade Google en hel massa om författarans trovärdighet, i form av att man ville få alla att skapa en profil på Google+ men på senare tid har den trovärdigheten övergått i något annat. Något man kan mäta på sajten eftersom Google+ kraschade. Vi ska återkomma till hur Google faktiskt mäter förtroende idag för det är i allra högsta grad relevant.

Bing + ChatGPT

När Bing gick ut med att de skulle börja använda ChatGPT i sökresultaten tog det inte lång stund innan Google gick ut med att de skulle använda sin egen Bard men vad är egentligen nyheten? Nyheten är inte att man kommer använda AI i sökresultaten, nyheten är att man kommer börja visa det.

Google är inga nybörjare på AI, jag har skrivit om det hur många gånger som helst. Till exempel 2017 när jag frågade mig om AI skulle ta jobbet av SEO-specialisterna. Det är nämligen så att Google haft en AI som rotat runt i deras sökresultat mer än ett decennium, 2011 lanserade man Panda som sorterar bort dåligt (innehållsfattigt) innehåll med hjälp av just AI. Efter det har det kommit ett antal uppdateringar av samma modell. Till exempel mäter man trovärdighet som vi nämnde tidigare, med just AI. Vad man hittills inte har gjort är att visa upp text skriven av en AI i sökresultaten. Däremot har en valt information från faktasidor som Wikipedia, klippt ut det mest relevanta stycket och visat det på utvalda platser i sökresultatet.

Mest en gimmick

Det råder ingen tvekan om att AI kommer bli väldigt användbart och idag är användbart på en hel del fronter. Som Google-killer har jag svårt att ta det på allvar just idag däremot. Det låter mer som en gimmick i mina öron, som kylda kopphållare i en ny Audi eller 5 kameror på mobilen. Det kanske drar lite uppmärksamhet men gör det någon egentlig skillnad? Kommer Bing helt plötsligt bli bra för att man kan rapa upp automatgenererad text?

Å andra sidan, skrev 2017 att AI kommer förändra SEO-branschen och det snabbt, så jag har ju haft fel förr.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *