Google Travel – Ett (hår)resande verktyg för resebranschen… eller?

Under maj 2019 annonserade Google att man nu tar ytterligare ett steg mot att vara en stor aktör i resebranschen. Detta genom att lansera Google Travel. I denna artikel tittar vi närmare på Googles initiativ och spånar kring hur detta kan komma att påverka reseindustrin och dess konsumenter ur ett SEO-perspektiv.

Vad är Google Travel?

Google har tidigare haft olika, separata sajter, för deras resefunktioner. Exempelvis har sökfunktionen för flygresor legat under “Google Flights” och för hotellsökningar har man fått gå till “Google Hotels”.

Tanken med Google Travel, är att man nu har integrerat alla Googles reserelaterade funktioner i ett enda stort verktyg. Detta innefattar, förutom flygresor och hotell, även appen Google Trips, samt platser i Google maps och mycket mer.

I praktiken kan man alltså boka ett hotell, vars bokningsbekräftelse som kommer till Gmail inboxen. Google extraherar data med hjälp av bokningsbekräftelsen, för att sedan uppdatera reservationen i Google Maps. På så sätt kan resenären se var hotellet i fråga ligger och mellan vilka dagar det är reserverat, utan att behöva lämna Google Maps. Användaren kan sen planera sin resa ytterligare genom att lägga till eventuella platser och restauranger som önskas besökas och som ligger inom en lagom distans eller baserat på vilket betyg och recension den har – även detta direkt i Google Maps.

Med Google Travel är Google på väg att skapa det ultimata verktyget för planering av resor där resenären kan hitta precis allt denne behöver för att planera och boka en resa. Google har då möjligheten att följa resenärens hela kundresa, från ett begynnande intresse av resan till när resenären i fråga anländer till sin destination.

Lägger man därtill att Google redan är en världsledande sökmotor som premierar sajter med bäst information, kan man dra slutsatsen att Google kommer att bli en viktig och stor aktör som kan påverka resebranschen och hur vi som konsumenter planerar våra resor.

Planera resa med hjälp av Google

Kommer Google Travel vända upp och ner på resebranschen?

Det korta svaret på denna fråga är nej, men resebranschen måste bli bättre och arbeta med Google och sätta kundens sökintention mer i fokus. Med detta vill vi ha sagt att resebranschen måste bli bättre på att veta exakt vilket syfte deras potentiella kunder har med varje sökning för att i sin tur kunna erbjuda den bästa lösningen på sitt problem.

Att Google har gått från att vara enbart en sökmotor till att vilja agera aktivt på resemarknaden kommer inte direkt som en nyhet för någon som försökt att hitta resor och inspiration med hjälp av Google Sök. Har någon dessutom rest något under de senaste tio åren är det svårt att undvika ett användande av Google för att leta efter inspiration, platser, restauranger samt jämförelser mellan flygbiljetter.

Det som är lite överraskande är att det har tagit så pass lång tid att ta steget, då Google redan 2010 köpte ITA Sofware, ett verktyg framtaget för att just jämföra priser på flygresor.

Google menar på att det i dagsläget är mycket svårt för resenärer att veta vad ett skäligt pris för en flygbiljett är och vid vilken tidpunkt man ska boka. Google vill således göra upplevelsen av bokning av resor bättre, genom att lansera Google Travel. Anledningen är troligtvis att Google gjort bedömningen att många resesajter i många fall är undermåliga i att ta fram korrekt och överskådlig data för detta ändamål.

Hur kan Google Travel komma att påverka resebranschen?

Det är svårt att försöka sig på att förutse vilka aktörer som kommer påverkas mest av att Google nu lägger mer fokus på resor. Säkerligen kommer hela resebranschen påverkas på ett eller annat sätt när ett företag av Googles kaliber väljer att expandera. Mer specifikt kan framförallt jämförelsesajter inom resebranschen komma att influeras av förändringen, men även sajter som recenserar hotell, reserelaterade tjänster och platser, kan behöva ändra sin modell något för att fylla en funktion i det nya ekosystemet.

I dagsläget har de flesta i resebranschen inget att oroa sig för. Google har faktiskt under en längre tid haft bokningsfunktioner för direktbokning av hotell (Google Book), men få använder sig av dessa funktioner då de inte ser Google som en plats där man bokar, utan snarare ett verktyg för att hitta den information som man behöver för att ta ett beslut var, hur och när man ska åka någonstans.

Målsättningen för Google är med stor sannolikhet att de vill bli en större del av individens planering av sitt resande och på längre sikt även bli det naturliga valet för reservationer. Lanseringen av Google Travel kan därmed ses som ytterligare ett steg i riktningen mot att vara en mer central del i människors planering och bokningar.

Det kan här vara värt att påpeka att Google har som målsättning att lösa sina kunders problem, vilket även bör vara fokus för alla aktörer i alla branscher, så det kommer alltid finnas en plats för olika sätt att lösa resenärers problem och önskemål.

Vilka åtgärder bör företag i resebranschen ta?

På samma sätt som det är svårt att förutse vad detta kommer innebära för resebranschen, är det svårt att förutsäga vilka åtgärder man som aktör bör vidta för att klara eventuell konkurrens från Google. Man får inte glömma bort att Google trots allt i första hand är en sökmotor och att de inte kommer tillhandahålla resor eller äga hotell. Google kommer inte heller att producera innehållet för exempelvis inspirationsajter och annan viktig information som kan vara avgörande för en resenär.

Det kommer helt enkelt handla om att bli viktigare att följa Googles riktlinjer, ha väl optimerade sajter och producera det bästa innehållet som ger det bästa svaret på vad användarna eftersöker. Det vill säga sökintentionen bakom sökningen i fråga.

För platser såsom restauranger och hotell tror vi att mer vikt bör läggas vid att samla positiva reviews via Google My Business. Dels för att sajter som i dagsläget samlar recensioner av platser med stor sannolikhet inte får samma utrymme i sökresultatet och dels för att Google nu synkroniserat Google Maps med eventuella bokningar och sparade platser, vilket gör att man i Google Maps ser recensionerna i Google direkt på kartan.

Vem gynnas mest av Google Travel?

De stora vinnarna av att Google nu mer aktivt äntrar reseindustrin, är naturligtvis de slutliga konsumenterna. Att Google som en så pass stor aktör går in och försöker underlätta planeringen av resor, kommer att resultera i att andra måste arbeta ännu mer med att erbjuda bättre information och service.

Konsumenterna av resor kommer således att få tillgång till bättre information och därmed kunna ta bättre beslut kring sina reseupplevelser. Att sen kunna samla alla dessa funktioner under ett tak och kunna kombinera dessa med Google Maps, gör att man lättare vet vart man ska och vilka platser som är värda att besöka. Detta gör att vi tror på en ljus tillvaro för framtidens resande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *