Blogg & Insikter

Googles mobil-index tar över!

Nu snackas det inte längre bara om Googles nya mobil-index, utan står tydligt klart att hjulen är i rullning på allvar!

Bara för någon dag sedan (2018-03-26) lät Google meddela både SEO- och webbmaster-världen att de börjar känna sig bekväma med testerna kopplat till “mobile first indexing”, som tagit dom omkring ett och ett halvt år att fullborda. Rent konkret betyder detta att det numera är slutkäbblat och att man på allvar påbörjat övergången från ett index som tidigare varit tungt desktop-fokuserat – till att istället bygga ett främst baserat på mobila versioner av sajter!

Som sajtägare har du underrättats av Google via Google Search Console om just din sajt påverkats av det nya indexet i detta skede. Annars är det bara en tidsfråga innan detta är ett faktum.

Vad innebär detta rent SEO-mässigt?

Rent SEO-mässigt så betyder detta att man inte längre kommer att ranka bra i sökresultatet om enbart en sajts desktop-version uppfyller de SEO-krav som ställs, utan man måste numera se till så att ens mobil-version är minst lika bra optimerad – om inte bättre!

Detta betyder exempelvis att allt innehåll måste finnas med på den mobila versionen av en sajt om man ska kunna ranka på detta, att sidornas laddningstider håller sig inom de riktlinjer som är uppsatta från Googles håll, och betydligt mycket mer därtill!

Varför gör Google detta?

Som vid alla uppdateringar av Googles produkter och tjänster finns det alltid en välgrundad tanke bakom dessa – och så även denna gång! Google har som vanligt användaren främst i fokus och då man tidigt uppenbarade den trend som tydligt pekade på att de mobila sökningarna stadigt skulle öka år för år, fann man det tillslut klokt att övergå från ett desktop-fokuserat index till ett där det mobila kommer först!

För den som sysslar med SEO är det därför bara att kavla upp ärmarna och att anpassa sig till de nya riktlinjerna. Det enda alternativet är nämligen att istället tackla det ödesdigra konsekvenser som blir följden av att strunta i detta – något som vi antar att de allra flesta vill slippa!

Martin Ek

SEO-specialist

Martin arbetar som SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Martin Eks profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *