Sökmotoroptimera i början, vinn på slutet

Den som ägnat sig åt någon sport i sin ungdom vet att det tar många år av träning för att ta sig till sitt allra bästa. På samma sätt är det med din sajt, en väl utförd sökmotoroptimering betalar sig om och om igen.

På samma sätt som många tjatar om att det lokala hockeylaget här i stan ska satsa mer på ungdomsverksamhet för att bygga upp framtidens stjärnor, snarare än att köpa in gamla NHL-proffs som en quick fix, så fungerar sökmotoroptimering. Genom att bygga grundligt och rätt från början kan du skörda frukterna i många år efter. Det gäller i princip för alla delar inom sökmotoroptimeringen men vi ska framför allt prata om länkar idag.

Det du bygger nu kommer fortfarande vara verksamt om fem år

En av de viktigaste delarna i en sajts SEO är dess auktoritet. Auktoritet får den huvudsakligen genom att andra sajter länkar till den. Ju fler och starkare sajter som länkar, desto högre auktoritet. Det finns dessutom ingen fördel för den som har nya länkar gentemot den som har länkar som funnits där i tio år. I viss utsträckning är det faktiskt så att de gamla länkarna ofta är bättre. Det betyder att det arbete du gör med länkar idag kan fortsätta vara lönsamt om fem år.

Bra SEO har dessutom en tendens att öka effekten på sig själv, den som syns bra i sökresultaten ökar sannolikheten för framtida hänvisningar och länkar. Den som gör efterforskningar för att skriva en artikel och hittar just din sajt, högt upp i sökresultaten, kanske kan länka till dig för att visa sina källor. Nu har visserligen mängden länkar som uppstår på det viset (vad som brukar kallas organiskt) minskat på senare tid. Där man tidigare länkade från sin sajt väljer man ofta idag att dela på Facebook eller skicka ut som en tweet. Chansen har minskat men den finns där.

Kom igång snabbare för större förtjänst

Resultatet av detta är att ju snabbare du kommer igång, desto mer har du att tjäna. I ett självförstärkande system vinner den som är först på plats. Med det sagt är det ännu inte för sent, det finns fortfarande gott om söktrafik i Sverige som inte tas till nytta på rätt sätt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *