Besökaren landar inte på startsidan
Varför får min startsida så få besökare?
Det är lätt att tänka sig att en besökare på sajten kommer in på startsidan och därifrån navigerar sig till den produkt som eftersöks. Det ger effekten att vi tänker oss en sajt som ett flöde. Ibland fungerar det mycket riktigt så men i de allra flesta fallen på en väl sökmotoroptimerad sajt landar besökaren direkt på produktsidan eller på kategorisidan, då det finns sådana. Det är inte bara vanligast, det är också att föredra.
Om du letar efter en specifik sladd till en iphone vill du naturligtvis hellre landa på åtminstone iphone- eller sladdkategorin om det inte är möjligt att direkt komma till den eftersökta sladden. Det skulle vara mycket sämre att komma till en sida som är en elektronikhandel, startsida, där du återigen måste leta.
Eftersom besökare ger sajten så ont om tid, det handlar om sekunder, innan man istället letar vidare är det viktigt att sajten snabbt och tydligt förklarar att just det du letar efter, det har vi. En produktsida svarar mycket bättre på en sökfråga efter en specifik sladd.
För en cykelbutik skulle en rimlig fördelning se ut såhär

Det här är inte bara vettigt för besökaren, Google är helt eniga med oss i det ställningstagandet. Det är nära nog omöjligt att driva all den här trafiken till en enda landningssida. Det är mycket lättare att hålla en bra position i sökresultaten med en sida som handlar om just Scott Spark 900 SL på det sökordet än med en sida som handlar generellt om cyklar.
Det här ger ett antal effekter. Det betyder att din navigering endast i undantagsfall är det viktigaste för besökaren. Det är bättre att de kommer rätt direkt. Navigeringen är förstås också viktig men i många fall är den snarare viktig för att kunna kategorisera sidorna åt Google så att Google sedan kan skicka besökaren rätt.
Det innebär också att du egentligen endast har en sida på dig att visa för besökaren vad du kan erbjuda och varför du är det bästa alternativet. Vi behöver tänka på alla sidor på sajten som landningssidor. Sidor där besökare landar efter att ha gjort en specifik sökning. Vi ska strax gå in på djupet på hur man utformar en landningssida så att den fungerar bra.