Besökaren landar inte på startsidan

Vill du ha hjälp?

Bra digital marknadsföring ger bevisat mätbar och hög avkastning. Fyll i formuläret så hör vi av oss inom 48 timmar och berättar hur.





    Jag vill ha hjälp med

    Eller ring oss på 020-10 00 08

    <<Föregående

    Varför får min startsida så få besökare?

    En snabb video-introduktion med Caroline Danielsson

    Det är lätt att tänka sig att en besökare på sajten kommer in på startsidan och därifrån navigerar sig till den produkt som eftersöks. Det ger effekten att vi tänker oss en sajt som ett flöde. Ibland fungerar det mycket riktigt så men i de allra flesta fallen på en väl sökmotoroptimerad sajt landar besökaren direkt på produktsidan eller på kategorisidan, då det finns sådana. Det är inte bara vanligast, det är också att föredra.

    Om du letar efter en specifik sladd till en iphone vill du naturligtvis hellre landa på åtminstone iphone- eller sladdkategorin om det inte är möjligt att direkt komma till den eftersökta sladden. Det skulle vara mycket sämre att komma till en sida som är en elektronikhandel, startsida, där du återigen måste leta. Eftersom esökare ger sajten så ont om tid, det handlar om sekunder, innan man istället letar vidare är det viktigt att sajten snabbt och tydligt förklarar att just det du letar efter, det har vi. En produktsida svarar mycket bättre på en sökfråga efter en specifik sladd.

    Om du har en cykelbutik så skulle en rimlig fördelning se ut på följande sätt:

    • Besökare som söker efter Cykel eller Cyklar landar på startsidan.
    • Besökare som söker efter Mountainbike hamnar på den kategorisidan.
    • Besökare som söker efter Scott Mountainbikes hamnar på den underkategorin.
    • Besökare som söker efter Scott Spark 900 SL kommer till produktsidan.

    Det här är inte bara vettigt för besökaren, Google är helt eniga med oss i det ställningstagandet. Det är nära nog omöjligt att driva all den här trafiken till en enda landningssida. Det är mycket lättare att hålla en bra position i sökresultaten med en sida som handlar om just Scott Spark 900 SL på det sökordet än med en sida som handlar generellt om cyklar.

    Det här ger ett antal effekter. Det betyder att din navigering endast i undantagsfall är det viktigaste för besökaren. Det är bättre att de kommer rätt direkt. Navigeringen är förstås också viktig men i många fall är den snarare viktig för att kunna kategorisera sidorna åt Google så att Google sedan kan skicka besökaren rätt.

    Det innebär också att du egentligen endast har en sida på dig att visa för besökaren vad du kan erbjuda och varför du är det bästa alternativet. Vi behöver tänka på alla sidor på sajten som landningssidor. Sidor där besökare landar efter att ha gjort en specifik sökning. Vi ska strax gå in på djupet på hur man utformar en landningssida så att den fungerar bra.

    Fundera på

    Fundera ett ögonblick på hur besökaren som kommer direkt till en produkt eller undersida på din sajt bemöts. Någon som sökt efter Scott Mountainbikes och landat på kategorisidan. Svarar sidan på frågan som ställts, visar du just de cyklar som efterfrågades?

    En annan viktig fråga att ställa sig är vad övrigt som visas. Kom ihåg att den som sökt inte är intresserad av cyklar generellt utan just av Scotts mountainbikes. Är din stora navigering med alla andra märken intressant? Vore det kanske bättre att visa tillbehör till Scott eller kanske till och med något helt annat, cykelbyxor eller hjälmar man faktiskt kan använda tillsammans med sin Scott?

    Nästa steg

    Så bygger du en landningssida

    Tillbaka till startsidan…