Blogg & Insikter

Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla finns ute i fjärde upplagan. Fler än 7 000 exemplar har sålts och intresset tar inte slut, snarare tvärt om. När jag och Michael Wahlgren skrev boken väntade vi oss inte att nå brett, det är en bok om ett ganska smalt ämne.

SEO är ett smalt ämne, när jag började i branschen fanns det en handfull som arbetade med det på heltid och det är fortfarande inte särskilt många om man jämför med andra yrkesgrupper. Vi kunde därför aldrig ana att Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla skulle sälja så otroligt bra. Vi såg framför oss att några i branschen och några i närliggande branscher, plus kanske några E-handlare, skulle vara intresserade. Min gissning var kanske 1 000 exemplar.

Nu har SEO växt och blivit mer allmängods, vi ser det när vi pratar med kunder, branschkollegor och de många förfrågningar om vi kan föreläsa, det finns ett brinnande intresse. För E-handlaren har det dessutom blivit något av ett minimikrav, alla måste göra SEO för alla googlar. Om du inte har SEO som grundbult för din butik, även om det bara handlar om texter och rubriker som vem som helst kan klara, så ligger du långt efter dina konkurrenter.

Vår målsättning med boken

Grunden när vi bestämde oss för att skriva boken var alltid att låta fler få en inblick i hur sökmotoroptimering går till och ta bort några av de mystiska inslag och många vanföreställningar som cirkulerat. Sökmotoroptimering kan bli komplext men de många gissningar och halvsanningar som spreds av självutnämnda experter var ett problem för otroligt många nybörjare. Vi ville ge en praktiskt användbar bok baserad på riktiga erfarenheter av riktiga projekt, något vi hade en unik möjlighet att göra i Sverige där ingen tagit sig igenom lika många internationella SEO-projekt i de tuffaste av segment som jag och Michael.

Visst är det så att det finns mycket mer att lära än det man kan få i en bok som framförallt är skriven för att vara lätt att ta till sig. Jag upplever än i dag att jag utvecklas inom SEO trots mina mer än femton år i branschen. Om du vill komma igång med din egen butik eller dina första projekt däremot, då tycker jag att Guldläge på nätet är en väldigt bra start.

Här är några ställen där du kan hitta den 4:e upplagan

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida