Nästan som ett mantra upprepar de orden, du kan inte bygga varumärke i sökresultaten. Vi pratar förstås om reklamarna, mediabyråerna, kommunikatörerna och så vidare av den gamla skolan. De som fattat intention inser att det är långt från sanningen.
Igår fick jag reda på att en butik för smide gått i konkurs och det skar i hjärtat. På fritiden smider jag i källaren och jag har vid ett tillfälle googlat upp tänger och hammare som jag sedan handlat från just den här butiken. Det är inte en jättestor hobby och det kan vara svårt att hitta grejer, särskilt om man vill ha kvalitet. Under de senaste åren har jag byggt ut min smedja (och lilla verkstad), en smideshammare från den här butiken, ett Kohlswa-städ som måste letas upp begagnat för de har inte tillverkats på många år, en bandslip från en kille i Polen som tillverkar dem för hand och så vidare. Just den här butiken var lättare att hitta än mycket annat, för man kunde Googla sig till den och jag blev på riktigt ledsen över konkursen.
Samma människor som mäter impressions menar att ett köp inte bygger varumärke
Impressions, att en annons visas, kanske på skärmen, kanske utanför (!?) det är något man är beredd att sälja. Bland 30 andra, kanske synligt, där kommer din banner stärka ditt varumärke. Besökare som ser den kommer känna att nu är du lite bättre än tidigare, lite bättre än konkurrenterna, ingen vidare interaktion krävs (eller sker).
Att du söker rätt på butiken, väljer att köpa produkten, får den hemskickad, använder den med glädje i åratal, det å andra sidan det gör dig inte mer välvilligt inställd till företaget, det bygger inte varumärke.
För att vara extra tydlig: En annons som kanske syns eller ett genomfört köp. Vad säger magkänslan är mest påverkan på dig?
Allt fler kräver action och det är bra
Tiden då marknadsförare slentrianköpt TV och print håller på att försvinna bakom oss. Det händer fortfarande hela tiden men det minskar snabbt. Dagspressen är fortfarande fullsatt av banners som är sålda per “visning” men det håller på att bli ändring även där. Vi köper per klick idag och även om det inte är fullständig konvertering så är det långt mycket bättre med klick än med visning (hör av dig om du vill veta hur).
Jag har tjatat om det här i snart två decennier, många andra med mig, och det verkar faktiskt som allt fler börjar inse att mätbar marknadsföring inte innebär att mäta visningar. Det är alldeles oerhört bra. Dessutom är jag ledsen på riktigt över att butiken som skickade mig tänger och hammare efter att jag googlat upp dem, nu inte längre finns.