33 av 58 som nu gjort vår enkät har högskolestudier i ryggsäcken. Det stämmer inte med den bild jag personligen haft av en bransch som krävt att man är mer eller mindre självlärd. Är det så att branschen förändrats?
Om vi räknar alla eftergymnasiala utbildningar, alltså tar med till exempel KY-utbildningar, i vår undersökning så har hela 44 av 58 valt att utbilda sig vidare. Bland de som har högskoleutbildning kan man generellt sett säga att de flesta inte har en utbildning som är inriktat på SEO eller SEM. Tvärt om är det bland dem med annan eftergymnasial utbildning, där finns det en tydlig inriktning mot att göra affärer online.
“Det rimmar illa med min bild av hur man, åtminstone förr, kom in på sökmotoroptimering”
En stor andel av svenska sökmotoroptimerare och sökmarknadsförare verkar alltså enligt vår lilla undersökning (man ska förstås ta den med en nypa salt, vi har lyckats få 56 svar hittills. Den är åtminstone en bra utredning av dessa 56) verkar alltså ha en högre utbildning i bagaget. Det rimmar illa med min bild av hur man, åtminstone förr, kom in på sökmotoroptimering. Möjligheten att lära sig på ett organiserat sätt var liten och det krävde att man var självlärd, åtminstone i viss utsträckning.
Nu är det visserligen så att en stor del av utbildningarna som finns i kollegornas ryggsäckar inte har något särskild koppling till SEO eller SEM men det vittnar ändå lite om en annan väg in i branschen. Kanske har vi idag blivit en mycket större bransch än tidigare, inte bara till omsättningar och antal företag utan också på det sätt som man hittar in i branschen?
Slutligen, om du inte fyllt i vår undersökning så ta och gör det här.