Blogg & Insikter

Fällan med kognitiv bias

 

I dag tänkte jag prata lite om en av de saker jag tycker är svårast med sökmotoroptimering: Kognitiv bias.

Jag ska inte grotta för mycket i det psykologiska här men det kan ju vara bra med en liten kort förklaring. Kognitiv bias är den psykologiska benämningen för att någon har en felaktig bild av verkligheten eller tar irrationella beslut på grund av sina tidigare kunskaper och erfarenheter. Det här är något som drabbar alla mer eller mindre och något jag tycker mig se ofta inom sökmotoroptimering, även hos mig själv.

Ett tydligt exempel på det kunde ses under det första året efter att Google lanserade sitt Pandafilter. Väldigt många i vår bransch jobbade då så mycket med att försöka klura ut vad som hänt, hur det kunde lösas och sedan rensa, konsolidera och skriva om texter att det var lätt att glömma bort att Panda “bara” är ett lager ovanpå den huvudsakliga algoritmen. Under en period kändes det som att den allmänna uppfattningen i branschen var att alla rankingproblem var resultatet av Pandan, och den enda lösningen var att skriva om texterna på sajten. Det här var såklart inte sant. Den grundläggande algoritmen fortsatte att göra sitt jobb, och alla de mängder av filter som fanns innan Pandan låg där fortfarande och ändrade om i sökresultaten. Folk var bara så inkörda på  en specifik sak som just då haft stor påverkan på många sajter. Det är inte samma sak som att det var det enda som påverkade sajters resultat.

Till vardags är det här inte riktigt lika tydligt, men jag märker det ofta när resultaten dröjer eller det till och med går bakåt för en sajt. Många, så även jag, har en tendens att börja titta på det område de är bäst på, och se till att hitta ett möjligt problem där istället för att ta ett steg tillbaka och börja med att titta på helheten. Det är inte säkert att bättre innehåll löser problemet bara för att du är en textnörd som lätt kan hitta en del halvtaskiga texter. Det är långt ifrån säkert att de där lite sumpiga länkarna faktiskt är ett problem bara för att du brukar jobba med sajter som tidigare har köpt dålig off page-optimering.

Hur ska man då försäkra sig om att inte fastna i invanda mönster och lägga massa tid och energi på saker som inte kommer lösa problemet som ligger framför en. För oss har lösningen blivit att aldrig jobba ensam med en kund, speciellt inte när det går lite långsamt. Fler ögon, fler erfarenheter, fler exempel på lyckade och misslyckade projekt i ryggsäcken gör det lättare att inte köra fast. Dessutom kommer du garanterat lära dig mer genom att jobba tillsammans med någon annan på krångliga projekt.

Aaron Axelsson

Head of SEO / Vice VD

Aaron jobbar som Head of SEO på Brath sedan 2014 och ansvarar för kvaliteten på våra SEO-tjänster

Aaron Axelssons profilsida

2 juli, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *