Därför bör du komma igång med Amazon

E-handelsjätten från USA lanserar i Sverige 

I augusti 2020 bekräftade e-handelsjätten Amazon, en av världens största plattformar för onlineförsäljning, att de lanserar i Sverige.

Amazon grundades 1994 av entreprenören Jeff Bezos och har sitt huvudkontor i Seattle, USA. I början var tanken att webbplatsen skulle fungera som en bokhandel online, men år 1998 breddade de sitt sortiment med fler produkter och köpte även upp den populära filmdatabasen IMDb.

Förutom alla produkter som olika e-handlare säljer på plattformen har Amazon även ett eget sortiment. Kanske har du hört talats om läsplattan Kindle eller den virtuella hjälpredan Alexa? Båda dessa är framtagna av Amazon själva. Amazon äger sedan 2014 även den populära streamingtjänsten Twitch som har ca. 7,5 miljoner användare.

Du kan sälja på Amazon genom två olika metoder. Den första metoden innebär att du själv skickar alla produkter till din kund när du får en order, på samma sätt som du gör från din egen webbshop (“Fulfilled by Merchant”, “FBM”). Den andra metoden innebär att du skickar ett produktlager direkt till Amazon som sedan packar och fraktar dina produkter till kunden (“Fulfilled by Amazon”, “FBA”). Väljer du att använda den senare metoden blir det ofta billigast om dina tillverkare skickar produkterna direkt till Amazon.

Optimera dina produktsidor för bättre synlighet 

Det finns en del likheter hos Amazon och Google som du bör ha i åtanke om du vill konkurrera på Amazon. Bland annat handlar det om att optimera dina produktsidor för möjligheten att synas när dina potentiella kunder söker efter dina produkter, precis som när du optimerar en landningssida för att öka möjligheterna att synas i Googles sökresultat. Det här är inte helt okomplicerat och kräver både tid, planering och analys, här kan vi komma in i bilden för att hjälpa er nå framgång på Amazon.

Annonsera på Amazons egna annonsnätverk 

Utöver att optimera dina produktsidor för bästa möjliga resultat kan du även annonsera på Amazons eget annonsnätverk. Att synas i både sökresultatet och annonsnätverket ökar dina chanser att driva försäljning, men då konkurrensen är hög kan det bli dyrt utan kontinuerlig optimering och uppföljning. Vår tjänst för annonsering på Amazon hjälper dig med hela processen för att din annonsering ska bli så lönsam som möjligt.

Resultat kräver analys, planering och tid 

Precis som alla andra kanaler där man jobbar med försäljning krävs det att man fattar beslut som grundar sig i data. Våra vassa specialister arbetar datadrivet, långsiktigt och med er lönsamhet i fokus. Vår Amazon-tjänst är uppdelad i 4 delar, allt för att du ska kunna välja det som passar dig och dina behov.

Läs mer om vår Amazon-tjänst eller skicka en förfrågan i formuläret till höger så hör vi av oss och berättar vad vi kan hjälpa till mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *