Blogg & Insikter

Google har temporära indexeringsproblem

Google är inte perfekta, deras sökmotor och algoritmer fungerar inte optimalt 24/7 och risken för problem ökar när de behöver ändra eller justera något (vilket de gör hela tiden). Nu finns det svar, svart på vitt, vad som har hänt i sökresultaten och Google Search Console de senaste veckorna.

SEO-specialister & sajtägare runt om i världen började se indexeringsproblem runt slutet av september men kunde inte säga med säkerhet om det var ett problem eller möjligen en ny core-uppdatering som Google inte meddelat om.

Nu har Google gått ut och officiellt sagt att runt 22-23:e september uppstod mycket riktigt indexeringsproblem. Inte bara ett utan två olika problem.

Vad har hänt?

Google Search Liaison gick ut via Twitter och berättade att de har 2 olika typer av problem som de försöker lösa: mobil indexering och hur Google upptäcker och hanterar sidor med hjälp av canonicals.

Sajtägare har meddelat att deras mobilsidor inte indexeras eller har fallit bort från index och det kan bero på detta.  Det andra problemet innebär att Google väljer en canonical och länkar till en sida som inte har något att göra med sidan i fråga. När Google väljer en canonical till en annan sida, riskerar originalsida att falla ur index eftersom Google tror att det är en helt annan sajt som är viktig och borde ranka.

Så för er sajtägare som har sett konstiga indexeringsmeddelande i Google Search Console eller märker att sidor som tidigare fanns i sökresultaten nu är borta, kan det här vara anledningen.

Vad kan du göra?

Det finns tyvärr inget ni kan göra åt saken och vi måste helt enkelt vänta tills Google har löst problemet och de säger själva att det kan ta flera dagar innan allt är återställt.

Den 6:e oktober gick Google ut och meddelade att de har återställt ungefär 50% av alla URL:er som blev drabbade (vilket var totalt runt 0.2% av deras mobila index) samt 25% av de URL som strulade på grund av canonicals (totalt handlar det om 0.002% av alla canonicals som Google har listade).

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *